Innan kommunens invånarapp kunde avvecklas behövde tjänsterna i den ersättas med nya moderna lösningar. Det hela blev starten på en spännande utvecklingsresa med invånarnas behov i fokus.

För några år sedan lanserade många kommuner egna invånarappar i syfte att få en snabb kommunikationskanal till invånare samtidigt som man kunde erbjuda lättillgängliga tjänster. Skellefteå kommuns app fick namnet Mitt Skellefteå.

Hösten 2023 fattades beslut att lägga ner den aktuella appen då tekniken var gammal och den inte längre uppfyllde gällande tillgänglighetskrav. Appen användes inte heller särskilt mycket utan de flesta invånare hade bara laddat ner appen men inte fortsatt använda den.

Innan appen kunde avvecklas behövde tjänsterna i den ersättas med nya lösningar. Det här blev starten på PIK-projektet som står för Personaliserad Information och Kommunikation.

En av tjänsterna som projektet fick i uppdrag att ersätta hette Skidspårsstatus. Det var en tjänst som de allra mest dedikerade skidåkarna använde för att få senaste nytt om när kommunen preparerat ett längdskidspår.

Ansvarig verksamhet ville i första hand ersätta tjänsten med en liknande lösning som innebar att invånare kunde fortsätta prenumerera på information om specifika skidspår och få ett meddelande om när det aktuella spårets preparerets. Men projektet levererade något helt annat eftersom undersökningar visade att invånarna ville ha och behövde något annat.

Bild på väg i vinterväglag.

Det var när projektet började ta reda på de egentliga önskemålen och behoven som en annan lösning började utkristalliseras.

Lösningen blev ett standardiserat, webbaserat och kostnadseffektivt koncept som ger fler möjlighet att ta del av aktuell och relevant information om längdskidspår.

En av projektets viktigaste insikter var nämligen att det inte bara var de allra mest dedikerade skidåkarna som bott i Skellefteå kommun hela sitt liv som behövde och ville ha information om längdskidspår. Utan behovet var mycket större och bredare än så.

Fler ville hitta ut i spåren

När projektet startade befann sig Skellefteå kommun mitt i en historisk samhällsomvandling med ett stort antal nya invånare som flyttat hit från andra delar av Sverige och världen. Många nya målgrupper ville ha lättillgänglig information om längdskidåkning för att hitta till spåren och känna sig tillräckligt förberedda för att våga testa på för första gången.

Årligt återkommande webbplatsundersökningar hade också visat att många invånare upplevde att det var svårt att navigera och hitta information om kultur- och fritidsutbud på kommunens webbplats, särskilt via mobilen.

Genom att flytta ut information om skidspår från en app och in på kommunens webbplats blev informationen automatiskt mer lättillänglig för fler. Det här säkerställer bland annat att informationen fungerar bra i alla skärmstorlekar, med olika hjälpmedel och egna språkinställningar. Samtidigt så var det inte längre någon som behövde ladda ner en särskild app och göra egna inställningar för att kunna ta del av informationen.

Men lösningen blev större än att bara vara webbaserat. För att säkra att det alltid är relevant och aktuell information (och inget annat) som presenteras på kommunens webbplats och att informationen är lätt att hitta och förstå har det även krävts en hel del arbete med att förbättra bland annat:

  • Hur kommunen presenterar information i kartor.
  • Hur vi beskriver en plats och utbud i text och bild.
  • Hur vi sökmotoroptimerar informationssidor så att det är lätt att hitta till informationen.
  • Hur vi presenterar information från egna och andras sensorer
  • Hur personer som arbetar med skidspår överför och bidrar med dynamisk innehåll till informationssidorna. Till exempel information om att det ligger kvistar i spåret strax nedanför den stora utförsbacken eller att ett spår har preparerats.

Invånarnas behov i centrum

Lösningen har arbetats fram iterativt med kvalitativa metoder både på plats i och vid olika skidspår men också genom olika typer av kvalitativa undersökningar i den digitala världen.

I arbetet har både personer som åker skidor och personer som inte gör det fått komma till tals. Vi har pratat med både personer som är uppväxta i kommunen och personer som flyttat hit i vuxen ålder. Dessutom har personer som arbetat med att säkerställa att skidspåren håller hög kvalité haft en viktig roll.

Det är efter att ha intervjuat, frågat, undersökt, testat och utvärderat olika lösningar som projektet kom fram till att det viktigaste för invånarna är att det finns tillgänglig, aktuell och relevant information som är lätt att få tag på. För då kan invånaren själv gå in och se när skidspåret senast preparerades (och samtidigt få annan matnyttig information).

Det bästa med det webbaserade konceptet är dock skalbarheten. Det går att applicera på hela kommunens kultur- och fritidsutbud.

I framtiden kommer eventuellt den nya skidspårslösningen vidareutvecklas med möjligheten att prenumerera på information om specifika skidspår. Men bara om undersökningar med invånare visar att det finns ett behov av det nu när det bara kommer krävas några knapptryckningar i sin mobil, dator eller surfplatta för att få den senaste informationen om olika skidspår.

Fortsätt utforska

Fortsätt utforska