Norrbotniabanan närmar sig – välkommen till Tågets dag

Norrbotniabanan närmar sig Skellefteå och nya resecentrum i Bureå, Skellefteå och Byske med det. Redan den 30 maj rullar ett persontåg in i Skellefteå. Under Tågets dag får du kliva ombord, möta aktörerna bakom Norrbotniabanan och ta del av berättelser om resor, utveckling och framtid.

I Skellefteå kommuns tält kan du:

  • Delta i tågpyssel och lek för barn
  • Ta del av nyheter i planeringen av våra tre resecentrum
  • Gå en rundtur i Skellefteå resecentrumområde för att få en inblick i framtiden
  • Ta del av hur Norrbotniabanan bidrar till att vi bygger en attraktiv, tillgänglig och hållbar stad och kommun för framtiden
  • Träffa representanter från kommunen som jobbar med Norrbotniabanan och resecentrum

– Vi vill visa hur Norrbotniabanan hänger ihop med stadsutvecklingen i Skellefteå. Det handlar om mer än järnväg. Det handlar om hur vi bygger en attraktiv, tillgänglig och hållbar stad för framtiden. Under dagen berättar vi även om planeringen av våra framtida resecentrum i Bureå, Skellefteå och Byske, säger Lisa Gahm, projektledare för Norrbotniabanan, Skellefteå kommun.

Tågets dag är en del av Society Expo 2026.

Lördag 30 maj, klockan 11-15
Plats: Södra Järnvägsgatan 41

Läs mer här. Länk till annan webbplats.

Relaterat:

Senast uppdaterad: