"rootPage" is not defined.

Lyckad satsning på arbetsintegrerad lärarutbildning fortsätter

Känner du att det är dags för nya utmaningar? Vill du ha möjligheten att jobba och studera samtidigt? Samt jobba med barn och förbereda dem inför framtiden? Nu har du chansen genom den arbetsintegrerade lärarutbildningen (AIL) som fortsätter för andra året i rad. Denna gång med inriktning fritidshem.

- Fördelarna är många, men en av dem är att man får så mycket erfarenhet av arbetet du studerar till. Sen såklart är det fördelaktigt att inte behöva låna pengar från CSN för att kunna ha råd att studera, säger Tim Edvardsson som studerar vid utbildningen.

Ifall du känner att det är dags för nya utmaningar men vill samtidigt inte lämna arbetslivet helt är arbetsintegrerad lärarutbildning något för dig. Där kommer du kombinera ett kreativt och lustfyllt jobb med studier på distans. Upplägget ser ut så att du arbetar i yrket tre dagar i veckan och får lön för att sedan studera resterande två dagar och du bestämmer själv vilken ort du vill arbeta på genom att söka jobb där.

Tim Edvardsson, som tidigare jobbat inom bland annat industrin, påbörjade utbildningen hösten 2021 och då med inriktning grundlärarutbildning. Han lyfter framför allt fördelen med att kunna studera och arbeta samtidigt som två av anledningarna till varför utbildningen kändes mer attraktiv än den traditionella lärarutbildningen.

- Det som lockade var att man fick kombinera studier och arbete. Att jag som tidigare arbetat, kan studera och samtidigt få lön lockade. Tack vare den här utbildningsformen kände jag att jag kunde studera också eftersom jag har barn, säger han.

Satsningen sker genom Umeå Universitet tillsammans med 13 skolhuvudmän. Förhoppningen är att totalt 30 personer ska antas denna gång och vilja utbilda sig till lärare med inriktning fritidshem. I Skellefteå är tanken att 9 personer ska anställas genom utbildningen. En förutsättning för att få anställning i någon av kommunerna som ingår i satsningen är att du sökt in till den arbetsintegrerade lärarutbildningen vid Lärarhögskolan, Umeå Universitet. Ansökningarna sker alltså parallellt med varandra.

Utbildningen är nät- och distansbaserad med 75 procent studietakt vilket gör att inriktningen mot fritidshem som startar i höst kommer pågå under fyra år. Tim Edvardsson berättar att distansstudier kan ge en bild av att vara svårt eller kanske ensamt, men han har hittills en positiv upplevelse.

- Jag tycker att upplägget fungerar bra för mig. Givetvis läggs mycket ansvar på en själv, och det måste man vara beredd på. Jag var lite orolig över att det skulle kännas ensamt med distansstudier, men Umeå Universitet och Campus Skellefteå har välkomnat oss på ett bra sätt, berättar han.

Efterfrågan på behöriga lärare är stort och särskilt på mindre orter i inlandet. Behovet beräknas också öka under kommande år. Satsningen med arbetsintegrerad lärarutbildning är ett sätt att säkerställa behovet.

- I den expansiva samhällsomvandlingen Skellefteå kommun befinner sig i har utbildningskontoret tagit ytterligare kliv framåt. Att vara en aktiv part i att tillsammans med Umeå universitet ta fram en nydanande lärarutbildning är helt otroligt roligt och väldigt viktigt. Behovet av fler fritidslärare är stort och vi välkomnar alla intresserade att söka de tjänster vi erbjuder, säger Helena Åhman, utvecklingspedagog vid Skellefteå kommun.

Tim Edvardsson är också mycket förhoppningsfull när det gäller att erbjudas tillsvidareanställning efter examen.

- Jag anser att jag har väldigt goda möjligheter till en tillsvidareanställning efteråt. Med tanke på att jag kommer ha massor av praktisk erfarenhet från arbetet när utbildningen är klar gör det att man blir attraktiv på arbetsmarknaden.

För dig som söker in till höstens utbildning med inriktning mot fritidshem kommer det efter avklarad examen vara möjligt att jobba i fritidshem samt i ämnena Bild eller Idrott och hälsa på grundskolenivå.

Ansökan öppnar den 15 februari 2022.