De är viktiga vägledare för alla karriärväxlare och studiesugna

Att välja utbildning eller byta yrkesinriktning kan vara en stor livsomställning och kännas svårt. Därför finns Centrum för vägledning som hjälper och stöttar en rätt. Inga frågor är för små eller stora för deras studie- och yrkesvägledare. ”Vi ser alltid till individens behov och förutsättningar”, säger Irene Bro, studie- och yrkesvägledare.

Att hitta rätt utbildning för just en själv eller att göra verklighet av drömmen om ett karriärbyte kan kännas svårt och väcka många frågor. I Skellefteå finns det däremot hjälp att få genom Centrum för vägledning, med lokaler i D-huset på Campusområdet. Dit kan alla som är folkbokförda i kommunen och över 20 år vända sig för att hitta och välja rätt samt få svar på frågor.

- Man behöver inte vara en del av Campus för att få hjälp av oss utan alla är varmt välkomna hit, säger Anna-Carin Östman, chef för Centrum för vägledning.

Anna Asplund, Irene Bro samt Sofia Thigleni är några av studie- och yrkesvägledarna som träffar och hjälper personerna som besöker eller kontaktar Centrum för vägledning. De har olika ansvarsområden och inriktningar beroende på vad som efterfrågas. Under fjolåret fick ungefär 1 800 individer rådgivning och de upplever att personerna som kontaktar dem har en önskan om förändring som gemensam nämnare, men att erfarenhet och mål skiljer sig åt.

- Det viktigaste är att personerna som kommer hit är i fokus och därför anpassar vi oss efter varje individ. Alla är helt olika och på något sätt ett nytt blankt blad när det gäller allt från önskemål, erfarenheter och drömmar och just därför är det viktigt att vi ser till individen ifråga, säger Anna Asplund.

För den som vill komma i kontakt med Centrum för vägledning finns det flera sätt, bland annat via chatt, mejl, att boka in ett besök eller drop in. Det behövs inte några förberedelser eller en färdig plan för att kontakta studie- och yrkesvägledarna.

Ett viktigt ledord för Centrum för vägledning och deras studie- och yrkesvägledare är att de är neutrala i sin vägledning och lägger ingen värdering eller inriktar sig på någon särskild skola eller utbildning. Samtidigt upplever de att genom det utökade utbildningsutbudet i Skellefteå samt större utbud på distans så har allt fler valt att studera på Campus. De upplever också att det resulterat i att fler kan göra verklighet av sin önskan om karriärbyte.

- Att utbudet har utökats och inte bara inom en bransch utan väldigt många gör jättestor skillnad och speciellt för de som är runt 35-40 år och önskar byta karriär genom att först studera. Tidigare var det många som kände sig tvingade att flytta till andra städer för att kunna studera eller behövde dagspendla till annan stad, något som gjorde det svårt ifall man har familj exempelvis. Det är ofta inget måste längre vilket ger många nya möjligheter för dessa personer, förklarar Irene Bro.

Fem tips till dig som vill byta karriär eller börja studera:

1. Boka vägledningssamtal
  2. Våga ta steget - det är värt det!
  3. Var nyfiken på möjligheter
  4. Det är en process
    Studie- och yrkesvägledarna på Centrum för vägledning brukar säga att det finns inga quickfix utan sånt här kan ta lite tid, både ifall du vill studera eller byta karriär.
  5. Förvirrad? Det hör till!
    Det kan kännas förvirrande och väldigt stort, men Centrum för vägledning hjälper dig.

Bra att veta:

Håller till i D-huset på Campusområdet.

Alla som är folkbokförda i Skellefteå kommun och över 20 år är välkomna att få hjälp och rådgivning. Är man yngre kan man kontakta gymnasieskolornas studie- och yrkesvägledare.

Centrum för vägledning skriver inga CV:n till personer utan hjälper en att hitta rätt bland utbildningar och yrken.

Har drop in måndag-onsdag mellan klockan 10.00-12.00 och torsdagar mellan klockan 12.00-14.00.

Det går bra att kontakta studie- och yrkesvägledarna på mejl cv@skelleftea.se eller 0910-73 50 00 (Skellefteå kommuns kundtjänst).

Från och med januari 2023 finns ett så kallat omställningsstudiestöd för de som önskar att studera och byta yrkesinriktning eller öka kompetensen inom sitt område. Stödet består av ett bidrag på upp till 80 procent av ens tidigare lön, upp till ett maxbelopp, samt så finns det möjlighet att även ta lån. Du kan få stödet i 44 veckor eller längre ifall du studerar på deltid. Stödet utbetalas av CSN.

Här kan du läsa mer om omställningsstudiestödet Länk till annan webbplats.

Här hittar du Centrum för väglednings hemsida

Följ gärna Centrum för vägledning på Instagram @cvcentrumforvagledning