"rootPage" is not defined.

Nytt samarbete ska resultera i fler medarbetare med lärarbehörighet

Skellefteå kommun har ingått ett samarbete med Teach for Sweden för att stärka kompetensförsörjningen inom skolan. Samarbetet handlar om ledarskapsprogrammet som hjälper personer med akademiska meriter att få anställning på skola samtidigt som de studerar för att få lärarbehörighet.

- Våra förväntningar är att vi både från Skellefteå och Teach for Sweden ska kunna skapa en god miljö att växa in i läraryrket där vi är med och samverkar kring framtidens medarbetare, säger Henrik Bolin, avdelningschef grundskola för Skellefteå kommun.

Teach for Sweden är en insamlingsstiftelse som väljer ut och rekryterar personer till sitt ledarskapsprogram där kandidaterna under två års tid får kombinera arbete med studier. Upplägget ser ut så att kandidaterna får heltidslön för att arbeta i skola fyra dagar i veckan och studerar på distans en dag i veckan. Efter att programmet är genomfört har de rätt att ansöka om lärarbehörighet. Samarbetet mellan Teach for Sweden och Skellefteå kommun handlar om att hitta sökande inom matematik, fysik, kemi, biologi och teknik.

Ansökningsperioden öppnar den 1 november för de som är intresserade av att söka till ledarskapsprogrammet. Därefter gör Teach for Sweden ett första urval genom att bland annat bedöma social kompetens och lösningsfokus medan Luleå Tekniska Universitet ansvarar för granskningen av akademiska krav.

- Man ska söka programmet för att få stöd i sin kompetensutveckling och kompetensväxling i en kommun som växer ovanligt kraftigt vilket skapar stora utvecklingsmöjligheter för framtiden, menar Henrik Bolin.

Andra kommuner i norra Sverige som ingått samarbete med Teach for Sweden är bland annat Gällivare, Boden och Piteå.

Läs mer om Teach for Sweden Länk till annan webbplats.