"rootPage" is not defined.
Discgolf

Ny utbildningsmiljö i Skellefteå blir en viktig tillgång för elever och branschen

VUX i Skellefteå har investerat i ett nytt labb som ska se till att elever vid bland annat automations- och teknikutbildningarna höjer sin kompetens och motsvarar branschens efterfrågan ännu bättre. Förhoppningen är också att den nya utbildnings- och testmiljön ska bli en möjliggörare för att kunna ta fram fler utbildningar.

- Vi är mycket stolta och glada över att vår nya testmiljö är igång eftersom det här är ett viktigt steg för att höja nivån på våra utbildningar och även på hela VUX, säger Simon Dahlgren, verksamhetschef på VUX.

Labbet kommer användas vid undervisning inom bland annat automation och teknik och blir en helhet med det tidigare som funnits. I dagsläget kommer det användas av elever vid utbildningarna till automationsoperator, processoperatör, automationstekniker, processtekniker samt servicetekniker för att bara nämna några. Framöver planeras fler utbildningar att tas fram tack vare möjligheterna som den nya utbildnings- och testmiljön erbjuder.

- För att stärka Sveriges konkurrenskraft och skapa bättre förutsättningar för en mer effektiv, digitaliserad och hållbar industri, behöver vi fler tekniska utbildningar. Tillsammans med VUX säkerställer vi framtida kompetensförsörjning i Västerbotten, säger Jonas Häggström, servicechef på ABB Sverige.

Labbet har bekostats i en första del av kommunala medel på cirka 10 miljoner kronor och därefter har en komplettering skett genom projektmedel från Tillväxtverket och Europeiska regionala utvecklingsfonden på runt 8 miljoner kronor. Dessa pengar kommer från projektet North Sweden Green Deal där Skellefteå kommun är en samverkanspart med Region Västerbotten och Region Norrbotten som gemensamma projektägare.

Invigning skedde med mingel och invigningstal av Evelina Fahlesson (S), kommunalråd. Under invigningen fick även deltagarna möjlighet till visning och testkörning av labbet och maskinerna som finns där. Övriga talare var Fredrik Hedlund, VD, Northvolt ETT, och Jonas Häggström, servicechef på ABB Sverige.

VUX i Skellefteå erbjuder kurser och utbildningar på olika nivåer samt yrkesutbildningar på gymnasial-, och YH-nivå som är utformade i samarbete med arbetslivet. Ett av Vuxenutbildningens uppdrag är att vara en bas för kompetensförsörjningen till arbetslivet.

Här kan du läsa mer om VUX Länk till annan webbplats.