Välkommen på öppet hus inför val till förskoleklass och årskurs 7!

I januari är det dags att välja skola för de barn som ska börja förskoleklass, samt för de elever som går i årskurs 6 på en skola som saknar högstadium.

Under slutet av november bjuder vi in till öppet hus i våra kommunala skolor, där du som vårdnadshavare kan besöka lokalerna och höra mer om verksamheten.

Varje skola har specifika dagar och tider då man har öppet hus.

Här hittar du datum och tider för öppet hus på Skellefteå kommun skolor.

Vilka ska välja skola?

Alla som ska börja förskoleklass behöver välja skola. Förskoleklass är obligatoriskt. Vi garanterar alla barn en kommunal skolplats.

Elever som går i årskurs 6 på en skola som inte har högstadium behöver också välja skola till årskurs 7.

Även elever i årskurs 3 på Kusmarksskolan ska välja skola till årskurs 4, och elever i årskurs 2 på Auraskolan ska välja skola till årskurs 3.

Mer om skolvalet

Ansökningsperioden för att välja skola är normalt i januari varje år. Inför ansökningsperioden kommer du som vårdnadshavare att få information via e-post eller vanligt brev om hur skolvalet går till och under vilken period du kan välja skola för ditt barn.

Men redan nu kan du läsa mer om skolvalet, hur det går till och mycket annat på vår sida om att välja skola.

Läs mer om att välja skola i Skellefteå kommun