Garantitiden för förskoleplats förlängs från 3 till 4 månader i Skellefteå kommun

Den pågående samhällsomvandlingen påverkar alla delar av kommunens verksamheter – så även förskolan. I arbetet med att skapa en hållbar organisering införs nu en ändring i förskolans regelverk som innebär att garantitiden för platserbjudande förlängs till fyra månader. Ändringen beslutades i för- och grundskolenämnden under onsdagen.

Skollagen säger att kommuner ska erbjuda barn en förskoleplats inom fyra månader efter att ansökan har registrerats, men Skellefteå kommun har under en längre tid kunnat erbjuda en extra service till invånarna genom att ge platserbjudande på förskola inom loppet av tre månader.

– Nu går vi tillbaka till fyra månader då vi insett att tre månaders handläggningstid är för pressande. En ökad inflyttning och rotation av invånare är på många sätt positivt och precis det kommunen önskar, men det gör planeringen betydligt mer utmanande för våra förskoleenheter, säger Lena Nilsson, chef för myndighet och nämnd som ansvarar över barn- och elevadministration.

Den utökade framförhållningen som fyra månader ger är tänkt att resultera i en mer hållbar organisering av verksamheterna. Mer tid att planera för kapacitet och kompetensförsörjning skapar i sin tur bättre förutsättningar för god och likvärdig kvalitet för barnen i förskolan.

– Det här gör att vi kan bli bättre rustade inför inskolningen av nya barn, så vi hoppas att våra vårdnadshavare kan se detta som något positivt också, säger Lena Nilsson och fortsätter:

– Naturligtvis strävar vi alltid efter att ge besked om förskoleplats så snart som möjligt efter att vi tagit emot en ansökan. Målet är att man ska få besked senast en månad innan garantidatum för förskolestart.

Ändringen börjar gälla från och med 1 september 2023. Det innebär att vårdnadshavare vars ansökan lämnas in och registreras före detta datum omfattas av tre månaders garantitid. De vårdnadshavare vars ansökan registreras efter den 1 september, omfattas av fyra månaders garantitid.