Frågor och svar angående allvarlig händelse inom omsorgen

Med anledning av nya uppgifter i media angående den allvarliga händelsen i april inom omsorgen, har informationen på denna sida uppdaterats.

I maj polisanmälde en brukare inom Skellefteå kommuns omsorgsverksamhet att hen blivit utsatt för ett misstänkt brott av en medarbetare.

När Skellefteå kommun fick kännedom om händelsen sattes åtgärder in omedelbart. Medarbetaren togs ur tjänst och en intern utredning påbörjades skyndsamt. Samtidigt inleddes även en lex Sarah-utredning. Polisen lade i september ner förundersökningen i brist på bevis.

Det här är en mycket ovanlig händelse för vår verksamhet. Efter händelsen har rutinen vid misstanke om brott uppdaterats, och personen arbetar inte längre kvar inom kommunen.

Frågor och svar

Det finns rutiner vid rekrytering för att undersöka lämpligheten hos sökande. Men idag har vi inte lagstöd för att begära ut utdrag ur Polisens misstanke- och brottsregister när vi rekryterar personer som ska arbeta med äldre personer och vuxna med funktionsnedsättning i hemmet. Men troligtvis ändras lagen den 1 mars 2026.

En lagändring skulle innebära att kommuner i fler fall än i dag ska kunna ta del av information från belastningsregistret – och i vissa fall även misstankeregistret – innan de anställer någon. Reglerna föreslås gälla för personer som ska:

  • arbeta i hemmet åt äldre personer eller vuxna med funktionsnedsättning,
  • arbeta med barn, eller
  • anställas till vissa ledande befattningar inom kommuner.

Större möjligheter för kommuner att göra registerkontroll vid anställning - Regeringen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Händelsen polisanmäldes inte av socialtjänsten, utan av brukaren själv.

Möjligheten för socialtjänsten att polisanmäla utifrån sekretesslagstiftningen är begränsad när det gäller brott riktade mot vuxna. Därför är det ofta bäst att den enskilde polisanmäler händelsen själv, och självklart stöttar vi brukaren i det om hen vill. På så vis visas hänsyn till den enskildes självbestämmande och integritet.

Efter denna händelse har vi dock uppdaterat rutinen så att förvaltningsjuristen ska kopplas in tidigare för att ta ställning till om en polisanmälan ska ske från kommunens håll.

Sedan den här händelsen har rutinen förtydligats. Den största ändringen är att vid misstanke om brott med lägsta straff på sex månaders fängelse, ska förvaltningsjuristen ta ställning till om kommunen ska göra en polisanmälan. Detta har stöd i lagändringen från april 2025 som ger möjlighet att bryta sekretessen och polisanmäla i dessa fall.

Generellt gäller att om den som misstänks ha utsatts för ett brott inte själv har förmåga att polisanmäla kan socialtjänsten överväga att göra det. God man eller förvaltare ska informeras om att hans/hennes huvudman misstänks ha blivit utsatt för ett brott. Han/hon har då möjlighet att göra en polisanmälan.

Relaterat:

Senast uppdaterad: