Discgolf

Burträsksvängen sätter folkmusiken på kartan

Med en 45-årig tradition av folkmusik har Burträsksvängen hittat tillbaka till sina rötter och är redo att ta genren till nya platser och arenor. Under hösten intar man Sara kulturhus.

Allting började 1976 som en ren folkmusik- och spelmanstillställning. Under 1970-talet upplevde Burträsksvängen en storhetstid med storpublik och i slutet av 1980-talet valde de dåvarande arrangörerna att bredda och utöka arrangemanget till att omfatta två helger och fler musikgenrer. Så var det ända fram till 2007, då Burträsksvängen upplevde en kris och skulle läggas ned.

Men då klev de nuvarande arrangörerna in och sedan fem år tillbaka är Burträsksvängen tillbaka där man började: Med en helg i folkmusikens tecken där det mesta är gratis och som faktiskt lockar fler spelemän och musiker nu än under 1970-talet.

- Den perfekta dagen, kvällen och natten är när det är jättebra väder, då sitter det bakom varje knut och i varje buske ett gäng olika musiker och spelar spontant och det där är ju väldigt trevligt för publiken att gå runt och lyssna på. Det spelas överallt dygnet runt och det är ju det bästa, det är själen i hela verksamheten, säger Hans-Ove Forsell, ordförande Burträsksvängen.

Parallellt med Burträsksvängen arrangerar föreningen även Burträskkursen, som är ett ungdomsmusikläger för att utbilda framtidens folkmusiker. Lägret pågår under hela veckan för att sedan avsluta med en uppspelning på Burträsksvängen.

-Vi jobbar aktivt med att vi måste se till att det kommer en ny generation i folkmusiken, så ungdomsverksamheten är jätteviktig, säger Hans-Ove Forsell.

Efter att ha tvingats ställa in arrangemanget under förra året kunde Burträsksvängen genomföras med restriktioner under sommaren 2021. Stommen för nästa års arrangemang, som förhoppningsvis kan bli fullskaligt med 3 000-4000 besökare, är redan i gång.

Men innan dess ska Burträsksvängen ta folkmusiken till andra platser, nu närmast Sara kulturhus.

-Vi är en arrangerande förening och vill gärna lyfta fram folkmusiken och tycker att den ska finnas som genre på Sara Kulturhus, säger Hans-Ove Forsell.

Så första lördagen varje månad från och med oktober i år och till och med mars 2022 arrangerar Burträsksvängen evenemang i Sara kulturhus där de presenteras olika typer av folkmusik.

I dagsläget har Burträsksvängen cirka 15 medlemmar och föreningen bygger på frivillig verksamhet. Att bli medlem i Burträsksvängen kostar det ingenting, men man måste däremot ha arbetat i föreningen i minst tio timmar de två föregående åren för att kunna bli medlem.

-Vi är en liten ideell förening och i takt med att arrangemangen växer så behövs det alltid frivilliga, så är någon intresserad av att vara med har vi alltid plats för fler, säger Hans-Ove Forsell.