"rootPage" is not defined.

Foto: Fredrik Rönnbäck

Bygdsiljums motorklubb har stora framtidsplaner

Bygdsiljums motorklubb växer så det knakar. På drygt tio år har man gått från ett fåtal medlemmar till runt 150. Nu planeras det en ovalbana och motorgård för sju miljoner. ”Det känns fantastiskt”, säger ordförande Jörgen Ågren.

Bygdsiljums motorklubb är i stort behov av en motorgård, berättar ordföranden Jörgen Ågren.

– Just nu är ungdomarna utomhus när de håller på att skruvar och har ingenstans att gå in att värma sig.

Det är ett digert projekt de planerar, kostnaden är beräknad till sju miljoner kronor. Men föreningen har kommit en bra bit på vägen då den allmänna arvsfonden har beviljat fem miljoner till detta.

– Kommunen och SISU har också gått in med pengar, och föreningen ska själv stå för en del av kostnaden. Men nu jagar vi febrilt de sista 700 000 för att komma i gång, säger Jörgen Ågren.

I planen ingår en ovalbana, som ska kunna användas för skoter och motorcykel.

– På vintern tänker vi spola is på den och då blir det en is-ovalbana, och det blir vi nog först i Sverige med. Det är en jättestor sport, speciellt i USA. Det tror jag vi kommer att få ännu fler medlemmar av, redan nu kommer det folk till våra träningar från Skellefteå, Umeå och från Lycksele.

Föreningen hoppas att den sista finansieringen ska lösa sig under vintern så att de kan köra i gång med byggnationen under den kommande våren.

– Klarar vi av det borde vi ha motorgården under tak vid vintern år 2023.

Att han nämner motorgården som en plats för just ”ungdomarna” att värma sig i är inte så märkligt, då det faktiskt var ungdomar som gav upphov till föreningen för drygt tio år sedan.

– Det har länge funnits ett stort motorintresse i Bygdsiljum. Speciellt skoter har varit populärt, med flera SM-medaljvinnare från trakten. Ungdomarna i byn brukade skotta upp en egen bana där de körde och tränade, men att bygga en bana på så sätt är inte helt lagligt, säger Jörgen Ågren.

Idén föddes om att bilda en klubb och skapa en riktigt motorbana, godkänd av kommunen, där alla med motorintresse kunde hålla till. Första punkten på agendan var att lista ut var en sådan bana kunde förläggas. Lösningen kom från ett lokalt företag.

– Martinsons upplät en del av sitt industriområde så att vi skulle kunna göra en bana där. Därefter besökte vi alla boende i området och fick jättebra respons, ingen var emot banan på platsen, säger Jörgen Ågren.

År 2010 såg därmed Bygdsiljums motorklubb dagens ljus och det gick snabbt för många att engagera sig. Numera har man runt 150 medlemmar och ungefär en tredjedel av dem är aktiva.

– Det är osannolikt egentligen, vi har redan haft fem SM-tävlingar och vi är ju en ung klubb.

Åldersspannet bland det tävlande är stort med sexåringar som kör Guldhjälmen till runt 40-åringar som kör SM-serien. Det finns en fantastisk sammanhållning runt allt detta, berättar Jörgen Ågren.

– Det här håller samman hela byn, när vi har våra SM-tävlingar går man nästan man ur huse för att hjälpa till med servering, parkering, flaggvakter och allt annat. PRO är till exempel otroligt duktiga på att ta hand om parkeringen, det har de jobbat in sig på under tio år, så de kan det utan och innan.

När det gäller utvecklingen framåt för föreningen talar Jörgen Ågren enbart i positiva ordalag.

– I och med den här satsningen hoppas vi att en föryngring kommer att permanenteras. Det är ungdomarna som vi vill gynna och som kommer att föra sporten vidare. Jag ser framtiden som väldigt ljus.