Discgolf

Foto: Mörkret och kylans glada vänner/Marcus Nilsson

Kärlek till kyla och mörker har lett till tio år av vintersim

Efter två års uppehåll står nu Mörkret och kylans glada vänner åter redo på isen för att ta emot entusiastiska vintersimmare som är villiga klättra ner i det mörka och kalla vattnet i Skellefteälven.

Människor tror att de inte gillar mörkret och kylan, konstaterar Jarkko Enqvist.

– Men så är det inte. Vi startade föreningen för att visa att ”Ni är visst aktiva under vintern, ni gillar visst kyla, och ni är glada i mörkret”.

Sedan 2009 har föreningen med det passande namnet ”Mörkret och kylans glada vänner” arbetat med att sprida budskapet att det finns vackra och rogivande aspekter att omfamna i kylan och i mörkret. Ja, rent utsagt hälsofrämjande.

– Vi ville visa att det fanns ljus i mörker. Vi började med att lyfta fram vinterbad, men det fick lite gehör. Så då la vi till ett tävlingsmoment.

Så föddes Vintersimmet i Skellefteå år 2012. Första året fick föreningen lösa det mesta själva, Skellefteå kommun stod för ”hålet i älven och omklädningsrum på Brinken”. Men det fanns ett stort intresse och tävlingen växte snabbt, både deltagar- och publikmässigt, men det växte också i form av engagemang från andra föreningar och förtag, och stödet från kommunen ökade ganska fort efter det där första året. Dessutom har det varit ett stort medialt intresse, så pass att blickar från hela världen plötsligt riktades mot isvaken i Skellefteälven.

– Det är inte utan arbete, säger Jarkko Enqvist.

Föreningen har jobbat väldigt medvetet för att underlätta för media. Jarkko Enqvist berättar att Lars Westerlund, som också är en av grundarna av föreningen, gett uppmaningen att ”när media ber er att hoppa i älven, då hoppar ni i älven”.

– Och det har vi gjort.

Firar tio år i Skellefteälven

I år firar vintersimmet tioårsjubileum och den 12 februari ska tävlingen åter ta plats i Skellefteälvens iskalla vatten, detta efter att man under pandemin genomfört digitala versioner av eventet. Förutom simningen så förekommer även de populära inslagen ”poesi i vak” och ”musik i vak”. Att genomföra ett så stort evenemang kräver mycket arbete varje gång, men i år blir det en extra utmaning.

– Vi hittar lösningar för att följa regelverket och arbetar för att hindra trängsel, även om restriktionerna är borttagna vill vi hindra smittspridning, säger Jarkko Enqvist.

Lyssna till tystnaden

Vintersimmet är inte den enda föreningen sysslar med, de har flera andra aktiviteter. Bland annat bjuder de in allmänheten till att bada isvak vid café Kajutan i Stackgrönnan om söndagarna.

Dessutom erbjuder de tystnad. Det kan tyckas som en märklig sak att erbjuda, men det är uppskattat. Föreningen erbjuder sig helt enkelt att ta med personer som vill uppleva tystnad ut i naturen för att göra just det.

– En fransk journalist gjorde radioinslag om tystnaden han upplevde i Skellefteå, det är lite kul att man kan göra radio på tystnad.

Avslutningsvis, så här inför det stundande vintersimmet, varför ska man gå ner i en isvak?

– För att ta ledarskap över sin kropp. Varje gång är det en slags vinst, det är du som bestämmer och inte kroppen. Det blir en tvekamp, kroppen vill upp men hjärnan får den att gå ner i vattnet. Först kan man få lite panik men när det går över på ett par sekunder har kroppen förlorat kampen och det produceras endorfiner och dopaminer som en belöning – och du mår bra, säger Jarkko Enqvist.