"rootPage" is not defined.
Discgolf

Flygbild över Svarttjärn.

Ett gott samarbete lyfter byn

En stor del av de boende i Svarttjärn är på något sätt involverade i byns samverkansförening. ”Man får välja om man vill vara med i fastighetsgruppen, fritidsgruppen eller festgruppen”, berättar ordförande Inger Olofsson.

Svarttjärn är en by ungefär tre mil söder om Skellefteå. Det bor runt 70 personer på platsen och trots att det inte är så stor by klingar nog namnet bekant för många i Skellefteå kommun. Svarttjärn är nämligen också platsen där den kommunkända Lövångersrevyns skådespel brukade utspela sig.

- Ursprungligen när revyn bildades så var två personer från Svarttjärn med. Det var ju länge sedan men de fortsatte att förlägga sin story till Svarttjärn, säger Inger Olofsson.

Dessutom så har de en populär turistattraktion, Havsvågen, ett klapperstensfält från istiden där det finns fornlämningar. Där har de arbetat för att göra området attraktivt med en vandringsled och genom att sätta upp bland annat en grillstuga. Där finns också älgen Lill’n, ett utkikstorn i trä format som en älg.

- Är det fint väder kan man se hela vägen till Rönnskär från älgen.

Den byggdes under planeringen av älgen Stoorn på Vithatten. Skillnaden är att Stoorn fortfarande enbart består av en idé och en betongplatta, men Lill’n har stått på plats i flera år. Nu är ju visserligen Lill’n ett mindre projekt, men nog krävdes det en hel del av byborna, berättar Inger Olofsson. Nästan alla var engagerade.

- Det hade inte gått annars. Förutom allt vi fixade på plats, byggde vi en hel väg. Det var väglöst där innan. Då hjälpte verkligen alla till.

"Fördelar gracerna"

Över huvud taget så är det bra engagemang i byn, säger Inger Olofsson. Just nu arbetar de till exempel med en byabok. De har de dessutom ett antal aktiviteter de genomför året om, som grötfest vid jul, semlor på fettisdag, valborgsfirande och så brukar de ha en ”sommarlördag”.

- Det är lite av en hemvändardag. Sist började vi med en fotbollsmatch och sedan hade vi loppis och hamburger- och fikaservering utanför Bönhuset. Vi brukar också ha musikunderhållning och allt detta avslutas med en sommargudstjänst. Den dagen brukar det komma folk från alla möjliga håll, som mest har vi varit uppemot 200 personer spritt över dagen.

Själva samverkansföreningen är en sammanslagning av byaföreningen och bönhusföreningen. Det finns en styrka i att hjälpas åt på en liten ort och Inger Olofsson berättar att de dessutom samarbetar med andra föreningar. Till exempel så sköter EFS mycket av barn- och ungdomsverksamheten och grannbyn Vallen har en idrottsförening.

- Vi fördelar gracerna, så att säga, vi kan ju inte göra allt.

Under pandemin har dock rätt mycket varit stillastående och engagemanget har avtagit något av att människor suttit hemma. Men det ska bli ändring på det nu, säger Inger Olofsson.

- Nu gäller det att sparka i gång alla. Nästa vecka har vi årsmöte och då ska vi börja planera framtiden igen.