En fotbollsplan, gymnasister och en barn vid en ishockeyrink.

Några av de verksamheter föreningen har. Foto: Bergsbyn SK

Bergsbyn SK - en förening som växer och utvecklas

Att Bergsbyn SK växer så det knakar har många orsaker, till viss del ligger en växande byggd och starka ideella krafter bakom, men också historia: ”Det är en bra energi i föreningen. Det som har byggts upp de senaste åren är resultatet av sådant som hänt tidigare. Det tar långt tid att få effekt fullt ut”, säger Lina Tjärnström, ordförande.

Bergsbyns Sportklubb bildades 1985 och har sin hemmaarena och klubblokal på Bergsvallen i Bergsbyn. Föreningen har under lång tid lockat skidåkare och fotbollsspelare, och på senare år har man dessutom lagt till mountainbike och gymnastik i utbudet. Speciellt gymnastiken har visat sig vara populär.

- Gymnastiken börjar vara lika stor som fotbollen. De som startade upp det gjorde ett hästjobb och snart insåg vi att vi hade barn som ville tävla, så då fick vi fundera på nästa steg; kan vi ha tävlingsgrupper, hur ska vi ta hand om nya ledare? Allt växlas upp. Så nu har vi anställt en person som jobbar på 25 procent som verksamhetsutvecklare för gymnastiken.

"Geografin har förändrats"

Lina Tjärnström tror också att en växande kommun till viss del ligger bakom gymnastikens stora popularitet, nya människor innebär nya intressen. Bergsbyn som ort har sett ett stort inflöde av människor i och med etableringen av Northvolt.

– Den största förändringen fabriken inneburit för oss tills nu är att geografin har förändrats. Vi har förlorat friluftsområden som vi tidigare har nyttjat som skidspår, promenad- och springstråk.

Men hon tycker att de har en god kommunikation med företaget och tror att det ska få till ett bra samarbete på sikt. Föreningen bjöd in de anställda till en trivselkväll för att berätta om sitt utbud men ingen dök upp. Det visade sig dock att ett annat event var mer lockade.

– Vi hade ett skridsko-disco där vi även skickade ut inbjudan till dem. Då kom det flera och tittade.

När arbetarna etablerat sig mer i bygden spekulerar hon att det kommer finnas mer intresse för elljusspår, skridskobanor och mountainbike-stråk.

– Vi får se framöver vad vi kan engagera oss i och vad de är intresserade av, säger hon.

Starka ideella krafter

Skidspår.

Skidspår ska prepareras.

Med en växande föreningen krävs också allt fler som engagerar sig. Lina Tjärnström pratar om det oerhörda engagemanget som finns i föreningen. Allt ifrån ledningen till de ideellt verksamma - de som säljer fika, pumpar bollar, kritar planen, är ledare, spolar isbanan, kör upp skidspår och allt annat som krävs för att aktiviteterna ska fungera.

Fotbollsplan.

Fotbollsplanen ska tas hand om.

- Vi har en jätteduktig kanslist, men han kan inte göra allt. Det krävs många. Det är så fint när personer tar ansvar och använder en förening för att förverkliga något som de själva vill ta del av.

Under den gångna helgen körde föreningen det populära ”Kraftloppet” i mountainbike som bland annat erbjuder 55 km cykling i kuperad terräng, i augusti erbjuds ”Kraftloppet” löpning. Snart startar fotbollsskolan och gymnastiken håller på att planera för höstens alla grupper.

- För dem som är uppväxta i Bergsbyn och kanske har flyttat tillbaka blir aktiviteterna en del av ”hemma”. Själv är jag inte uppväxt i Bergsbyn men vill att det ska finnas bra aktiviteter utifrån att det skapar en sammanhållning i samhället och det är viktigt för barnen.