Skellefteå konståkning

Foto: Patrick Degerman

Medlemmarna lyfter Skellefteå konståkning

Det händer saker i Skellefteå Konståkning. På plussidan är det äntligen dags att åka ut på konståkningstävlingar utan restriktioner efter pandemin. På minussidan har det skett personalförändringar. Men det är vid sådana tillfällen det syns tydligt hur viktiga ideella krafter är i en förening, påpekar ordförande Linda Fredriksson.

I Skellefteå kommun har det länge funnits ett intresse för konståkning. Redan 1955 startades den första konståkningsföreningen i bygden.

– Men föreningen i dess nuvarande form är 22 år gammal, den startade år 2000 av ett gäng glada föräldrar för att deras barn ville åka konståkning, berättar Linda Fredriksson.

Föreningen består av ungefär 120 medlemmar och man satsar främst på barn- och ungdomsverksamhet. Åldrarna på de som åker varierar från treåringar, som gör sin debut på skridskoskola, till aktiva 20-åringar som tävlar i konståkning. Man har även en vuxengrupp på skridskoskolan där det uttalade målet är att ”alla åkare ska lära sig grundläggande skridskoåkning under säkra och glada förhållanden”.

Just nu är det en aktiv säsong, skridskoskolan startade i september och nu närmast ska det anordnas höstlovsläger. Dessutom är föreningen inne i en spännande fas, berättar Linda Fredriksson.

– Vi får börja tävla igen helt utan restriktioner. Vi har under pandemin fått flera nya tävlingsåkare som ska ut och testa sina tävlingsnerver för första gången.

Står inför en utmaning

Men i den spännande fasen står även föreningen inför en reform, då det skett personalförändringar i föreningen och två anställda har slutat. Linda Fredriksson sticker inte under stol med att det innebär utmaningar.

– Konståkningstränare växer inte på träd, konstaterar hon.

Samtidigt lyfter hon fram att det är vid sådana tillfällen det blir tydligt hur viktiga de ideella krafterna i föreningen är. Föreningen har tidigare haft tre tränare anställda, men runt om dem har det också funnits en tränarstab av såväl ideella, som arvoderade tränare bestående av aktiva och före detta åkare.

- Tillsammans med den anställda tränaren har våra ungdomar gjort ett fantastiskt arbete med att fortsätta driva verksamheten och axla ett större ansvar. Vi har superduktiga tränare bland våra aktiva åkare. Vi har också före detta åkare som kommit tillbaka till föreningen för att hjälpa till. Alla dessa åker, eller har tävlat, på hög nivå utöver att ha gått olika tränarutbildningar via Svenska Konståkningsförbundet. Det är fantastiskt att se hur våra äldre medlemmar sluter upp och håller igång verksamheten, säger Linda Fredriksson.

Hon påpekar också att det är viktigt att inte tappa fokus när det knakar i fogarna.

- Oavsett vad vi gör som förening så är vi till för barn och ungdomar. Föreningen finns inte här för att vi ska ha anställda, eller för att vi ska ha en styrelse. Föreningen finns för att våra barn och unga som vill åka konståkning ska få göra det.