Samiska flaggan

Återigen dags för samisk språkvecka!

För fjärde året i rad arrangeras samisk språkvecka under hela vecka 43, det vill säga mellan den 24 och 30 oktober. Under veckan finns det möjlighet att delta vid ett flertal evenemang.

Veckan har införts för att uppmärksamma och främja det samiska språket och firas samtidigt i både Norge, Sverige och Finland. Inom Skellefteå kommun arrangerar biblioteken flera aktiviteter både för barn och vuxna.

• Bokbussen bjuder på högläsning av samiska sagor för barn i årskurs 2. Två förskolor kommer även få träffa samisktalande och höra berättelser på samiska. En av skolorna kommer också få besök av en samisktalande representant. Bokbussen kör måndag, tisdag, onsdag och fredag under veckan och besöker Bygdsiljum, Ostvik, Skråmträsk och Yttre Ursviksskolan.
  • Stadsbiblioteket får besök av Ina Omma lördag den 29 oktober klockan 11.00-12.00 och det blir samiska sagor och jojk i Västerbottensrummet.
  • Jörns bibliotek bjuder in förskolegrupp till sagoläsning den 26 oktober.

Övriga bibliotek i kommunen kommer uppmärksamma veckan med bland annat flaggor. Inom länet arrangerar också Medborgarskolan i Lycksele digitala språkkvällar där samiska är kommunikationsspråket.

Här hittar du mer information om samiska språkveckan Länk till annan webbplats.