"rootPage" is not defined.

Foto: Roger Eriksson

"Den här typen av ideella föreningar är ett måste"

Hos SkellefteSnöskoter har man märkt av allt större uppskattning för välpreparerade skoterleder. ”De senaste åren har vi fått många fler medlemmar och inte bara de som kör skoter som betalar in medlemskap eller stöd. Det är de som promenerar, de som åker skidor och så de som cyklar på skoterlederna”, säger ordförande Roger Eriksson.

År 2022 slog SkellefteSnöskoter rekord i antalet medlemmar. Roger Eriksson spekulerar i att det kan vara för att föreningen varit mer aktiv när det gäller att synas, till exempel i sociala medier. På så sätt har fler fått upp ögonen för det stora arbete som föreningen lägger ner på att hålla efter skoterlederna.

– Många går med i föreningen för att de vill stödja underhållet, så vi kan fortsätta att ha den här fantastiska skoteråkningsmöjligheten som vi har. Den här typen av ideella föreningar är ett måste för att det ska funka, skulle människor börja köra överallt skulle det uppstå många problem på åkermarker och skogsmarker som inte tål skoterkörning.

Föreningen bedriver skötseln av lederna i och runt Skellefteå tätort, vilket innebär att det är 25 mil som ska underhållas. De har drygt 500 medlemmar och de flesta är stöttande. ”Man lägger en slant där man åker mest”, som Roger uttrycker det. Ett färre antal medlemmar arbetar med själva skötseln av lederna. Föreningen har ett antal arbetsområden och ett gäng skotrar strategiskt utplacerade runt om hela Skellefteå och utifrån det formas mindre grupper som arbetar tillsammans.

– Och ibland är det någon som faller bort och då engagerar man kanske grannen eller någon annan i byn som hjälper till. Det har fungerat bra. Det är ju ideellt och det finns ingen chef som står och pekar hur man ska arbeta. Det ska vara roligt att göra detta.

Att ta hand om skoterleder är ett jobb som inte tar slut när snön smälter bort, året runt arbetar de med underhåll, bland annat genom att röja sly och bygga broar.

– All vår ideella tid går åt till ledskötsel, vi hade tidigare andra aktiviteter som till exempel skotertävlingar men det blev helt enkelt övermäktigt arbetsmässigt. Men allt arbete utgår från den enskilde individens möjligheter. Vissa år har många personer tid att hjälpa till och andra år är det svårare att få ihop det.

Men vintertid är den mest aktiva perioden och på deras Facebookflöde kan man just nu följa uppdateringar från snöiga landskap om vilka områden som är preparerade för skoterkörning och vilka leder och isar man inte bör köra på för tillfället. Förutom detta påpekar Roger att de gladeligen lyfter fram andra vinteraktiviteter via sina sociala kanaler.

– Vi hjälper gärna till att sprida budskapet om någon vill hålla i ett skoterkafé eller liknande verksamheter.

Förutom själva ledskötseln, har ni något mer inplanerat för vintern?

– Vi har pratat om att göra några mindre aktiviteter ute på lederna för att träffa fler medlemmar. Kanske bjuda på kaffe eller något annat trevligt ute efter någon av skoterlederna.