Förtroendet jag ger till och får av de jag arbetar för

Porträttbild på Ida Andersson. Fotograf Patrick Degerman.

Ida Andersson arbetar som vårdbiträde inom Lövångers hemtjänst.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är att få ge vård och livskvalité till de vi finns till för. Många tänker kanske att det betyder extra mycket nu under corona-pandemin men jag känner att det var minst lika viktigt innan covid-19 bröt ut. Många äldre har inte anhöriga som är delaktiga i den äldres vardag på samma sätt som hemtjänsten. En del tycker det kan kännas genant att deras barn ska hjälpa till med personlig hygien eller städning, men hemtjänstpersonal är van vid sådana uppgifter och det blir naturligt och avspänt för individen. Det bästa med mitt jobb är det förtroende jag ger till och får av de jag arbetar för.

När känner du att du gör skillnad på jobbet?

Jag som vårdgivare upplever att jag ofta kan jag se en tydlig fysisk skillnad som ett resultat av den vård jag ger: En persons framsteg med rehabiliterande sjukgymnastik kan vara ett väldigt tydligt exempel. Andra skillnader som kanske inte syns lika tydligt är det självförtroende jag kan ge de äldre. Få dem att känna sig fina med nagellack eller en fin skjorta. Att någon som var ledsen eller blyg börjar öppna upp sig och själv tar kontakt med grannar och vänner, efter några uppmuntrande ord i rätt riktning. Då känner jag att jag gör skillnad.

Ida träffar en brukare utomhus. Fotograf Patrick Degerman.

Är det något med ditt jobb som är svårt eller utmanande? Vad i så fall?

Det som känns svårt är när den äldre, kanske på grund av demens eller smärta, inte vill ta emot hjälp. Dels för att jag inte kan göra något i stunden för att det ska bli bättre, dels för oförstående anhöriga. Det som känns mest utmanande är när en person inte vill ta emot hjälp och sen blir anhöriga besvikna för att de tror att vi i arbetslaget inte gjort vårt jobb tillräckligt bra. En person med demens kanske inte låter hemtjänsten hjälpa till att byta till rena kläder, men den anhörige har ju en helt annan historia och relation med personen och kanske får hjälpa direkt. Jag kan ta ovett och skällsord från sjuka personer, jag vet att det är på grund av sjukdomen, däremot tycker jag det är jobbigt att arbetslaget ska få samma ovett och skäll från oförstående anhöriga. Det bästa en kan göra då är att föra en dialog med de anhöriga men ibland når det inte hela vägen, oftast då när den anhörige har en annan bild av den äldre.

Vad önskar du att fler kände till om ditt yrke eller arbetsplats?

Jag tycker det är ett väldigt bra yrke, och jag trivs väldigt bra på min arbetsplats. Jag tror att många avskräcks från att söka jobb inom vård och omsorg. Delvis för att de inte kan så mycket om äldre människor. Äldre människor är lika lätta att prata med som någon i ens egen ålder. Ibland till och med lättare. Tryter samtalsämnena så går det oftast alltid att prata om till exempel: 1. barn/barnbarn, 2. var de är uppvuxna, 3. sport, jakt, trädgård och bakning

Fler porträtt

Fler porträtt

Sara Holmqvist
Lärare VUX

Att se deras utveckling och att se att de känner att de utvecklas känns som att få en present

Daniel Engdahl
Servicehandläggare

Jag gör skillnad genom att lösa problem som tillåter andra att fokusera där de gör skillnad.

Ulrika Hedlind Berggren
Hemslöjdskonsulent

Jag jobbar med Skellefteås kulturutbud, utveckling och inspiration med slöjd för alla åldrar

Johannes Lindberg
Friluftssamordnare

Jag har förmånen att få bidra till utvecklingen i Skellefteå i form av fritidsutbud.

Senast uppdaterad: