Tillbaka till sökresultatet

IT-upphandlare

Support och lokaler

Om arbetsplatsen

I Skellefteå kommun arbetar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur präglad av en stark framtidstro. Vi befinner oss mitt i en extraordinär samhällsomvandling och leder den gröna omställningen i norra Sverige. Som en kommun i framkant erbjuder vi en dynamisk arbetsmiljö på vår inköpsavdelning, där du som IT-upphandlare får möjlighet att spela en avgörande roll och bidra till vår vision om en hållbar framtid. Vår satsning på ny teknik och digitalisering är en central del av denna omvandling. Vi har en modern IT-infrastruktur med lösningar som API Gateway (IBM APIC), integrationsplattform (IBM ACE) och dataplattform (Azure Synapse Analytics). Vi strävar ständigt efter att ligga i framkant när det gäller att använda teknik för att skapa effektiva helhetslösningar. Genom att kombinera agila och traditionella metoder arbetar vi för att möta både små och stora komplexa projekt. Fokuset på informationsförsörjning och automation hjälper oss att bli en mer datadriven och innovativ organisation, där kvalitet, prioritet och kundnytta alltid står i centrum. Inköpsenheten består av 14 upphandlare och har det övergripande ansvaret för kommunens upphandlingar och inköpsfrågor. Kommunens inköp uppgår till cirka 3 miljarder kronor per år. Vi upphandlar ett brett utbud av IT-lösningar, varor, tjänster och entreprenader för kommunens olika verksamheter. Vårt mål är att etablera hållbara affärer med gynnsam totalekonomi och att nyttja konkurrensmöjligheterna på bästa sätt, samtidigt som vi alltid följer lagen om offentlig upphandling (LOU) i vår behandling av anbud och leverantörer. Enheten är uppdelad i tre huvudkategorier: IT, Entreprenad samt Varor och Tjänster. Tillsammans strävar vi efter att utveckla effektiva inköpsprocesser och skapa mervärde för kommunen. I den här ansökan vill vi att du endast bifogar ditt CV. Personligt brev ersätts med frågor som du svarar på när du gör din ansökan.

Arbetsuppgifter

I upphandlingsprocessen samarbetar flera funktioner för att säkerställa att projektet genomförs smidigt och effektivt. Som IT-upphandlare arbetar du nära en referensgrupp från verksamheten samt kollegor från avdelningen IT och Verksamhetsutveckling, så som projektledare, objektsansvarig från IT, kravanalytiker och informationssäkerhetsexperter. Tillsammans, i projektform, analyserar ni verksamhetens behov och definierar krav som ligger till grund för upphandlingen, vilket främjar ett strukturerat och målinriktat arbetssätt. Du kommunicerar med flera olika intressenter/roller inom organisationen och skräddarsyr och utvecklar processen efter behov. I ditt uppdrag som upphandlare ingår allt från behovs- och marknadsanalyser till att utmana lagstiftningen, dialog med marknaden och olika interna så väl som externa expertkompetenser som dina verktyg för att skapa goda affärer. Du hanterar upphandlingens formella delar, ser till att avtal blir signerade och jobbar med avtalsuppföljning.

Kvalifikationer

Vi söker en upphandlare med flera års erfarenhet inom IT-upphandlingar, gärna inom offentlig sektor. Erfarenhet av att leda upphandlings- eller inköpsprojekt självständigt är viktigt. Relevant utbildning och kunskaper om Microsoft 365, upphandlingsverktyg som e-Avrop och Marknadsplatsen, samt goda kunskaper i LOU och avtalsuppföljning är önskvärt. Vi fokuserar på att förbättra analys och uppföljning, så erfarenhet av Excel och/eller Power BI är meriterande. Vi söker dig som är kommunikativ och anpassar ditt budskap efter mottagaren, både på svenska och engelska. Din pedagogiska förmåga och förståelse för människors olika sätt att ta till sig information är ovärderlig i vårt arbete. Du är en lagspelare med stark samarbetsförmåga och har en förmåga att motivera andra i teamet. Tidigare arbete med hållbarhetskrav och uppföljning av dessa ses som meriterande. Med din analytiska skärpa ser du helheten i komplexa situationer i samordningen av leverantörer. Vi värdesätter att du alltid har den goda affären i centrum, säkerställer lag- och regelefterlevnad, och ständigt strävar mot en mer hållbar affär.

Anställningen

Omfattning:
Heltid
Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Antal tjänster
1

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdatum:
2024-12-02
Referensnummer:
471473
Ansök Här

Kontakt

Mimmi Leandersson
HR- partner, Rekryteringscenter
0910 - 73 50 00
August Åkesson
Inköpschef
0910 - 73 50 00

Fackliga företrädare

Anna-karin Knutsson Eriksson
SACO
0910 - 73 50 00

Övrig information

Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Senast uppdaterad: