Säkerhetssamordare
Support och lokaler
Om arbetsplatsen
Säkerhetsenheten i Skellefteå kommun utvecklas ständigt för att möta ökade behov från verksamheterna och omvärlden. Vi söker en utvecklingsinriktad och driven säkerhetssamordare till säkerhetsenheten som vill vara med och bidra till att stärka kommunens förmåga att förebygga organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi erbjuder ett spännande och varierande arbete. Som säkerhetssamordnare är du direkt underställd kommunens säkerhetschef och arbetar kommunövergripande med förebygga välfärdsbrott och organiserad brottslighet. Du kommer att tillhöra en enhet med beredskapssamordnare, dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare. Om du är intresserad av att kunna göra skillnad är Skellefteå kommun en arbetsplats för dig. Vi välkomnar dig till vårt team! I den här ansökan vill vi att du endast bifogar ditt CV. Personligt brev ersätts med frågor som du svarar på när du gör din ansökan.
Arbetsuppgifter
Som säkerhetssamordnare kommer du att samordna kommunkoncernens arbete med att förebygga, förhindra, upptäcka och hantera organiserad brottslighet samt välfärdsbrott. Detta kan inkludera felaktiga utbetalningar inom olika förvaltningar, oseriösa aktörer inom vård och omsorg, brott relaterade till miljö och avfall, oegentligheter kring markanvisningar, bygglov och entreprenader samt oegentligheter inom utbildning, barnomsorg och upphandlingar. Arbetet innefattar även att hantera hot och våld, otillåten påverkan och interna oegentligheter. Du ansvarar för att ta fram styrande dokument, utreda och analysera händelser, samt utbilda och stödja chefer och medarbetare i deras arbete mot organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Det är också viktigt att du stödjer verksamheterna i deras egna riskanalyser och hjälper till med det förebyggande, uppföljande och hanterande arbetet. En viktig del av rollen är att bevaka omvärlden och samarbeta nära med andra aktörer. Du kommer att samverka med andra myndigheter och organisationer. Arbetet innebär både operativa och strategiska uppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utbildning inom brottsförebyggande, polisiär, ekonomi eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har kunskap om lagar, bestämmelser och standarder inom trygghets- och säkerhetsområde Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete exempelvis brottsförebyggande arbete och ekonomisk brottslighet. Som person är du trygg, stabil och utåtriktad och du arbetar strukturerat och systematiskt. Du har förmåga att initiera, planera, samordna och prioritera arbete på ett effektivt sätt, oavsett om det handlar om det strategiska och förebyggande arbetet eller att arbeta operativt. Arbetet sker både kommunövergripande och verksamhetsnära därför behöver du ha en förmåga att anpassa dig i både tal och skrift utifrån målgruppen. Du är bra på att samarbeta med andra och är bekväm med att skapa och vårda yrkesmässiga relationer. För att lyckas i rollen behöver du också vara pedagogisk och ha intresse av att utbilda och dela med dig av dina kunskaper. En naturlig del av din arbetsvardag är att omvärldspana och hålla dig à jour med vad som händer inom ditt yrkesområde. Det är av stor vikt att du är skicklig på att kommunicera på svenska både i tal och skrift. Körkort B är ett krav för rollen.
Anställningen
Omfattning:Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum:Kontakt
Fackliga företrädare
Övrig information
Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.