Välkommen till oss!

Hagens förskola ligger på Norrböle med bostadsområdena Erikslid, Eriksberg, Vitberget och Läkarvägen, där bebyggelsen är blandad.

Vi har naturen inpå knuten, men har samtidigt nära till Skellefteå centrum, bibliotek, badhus och en isbana som vi ofta besöker vintertid.

På vår förskola finns avdelningarna Maskrosen och Prästkragen, för barn mellan 1 och 4 år och Solrosen, som har barn mellan 4 och 5 år.

Mobil förskoleavdelning

Skogsstjärnan är namnet på den mobila förskoleavdelning på Hagens förskola. Här får barnen varje dag åka med en specialinredd förskolebuss ut till spännande miljöer och platser.

Läs mer om Skogsstjärnan

Vad vill du göra i dag?

Anmäl frånvaro (Länk till annan webbplats)
Lämna in schema (Länk till annan webbplats)
Lämna inkomstuppgift (Länk till annan webbplats)
Lämna kontaktuppgifter (Länk till annan webbplats)
Se mina ärenden (Länk till annan webbplats)

Rektor

Caroline Kauppi

Biträdande rektor

Johanna Norlund

 

Telefonnummer

Blåklockan & Solrosen: 0910-74 01 01

Maskrosen & Prästkragen: 0910-74 01 02

Personalrummet & köket: 0910-74 01 03

E-post

forskola.hagen@skelleftea.se

Besöksadress

Klockarbergsvägen 60
931 44 Skellefteå

På Norrböle förskoleområde har vi en hög andel förskollärare som enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 98) har ett särskilt ansvar i verksamheten. Vår kortfattade verksamhetsidé lyder: "Tillsammans för lärande". Tillsammans har vi satt det gemensamma målet: Verksamheten ska främja alla barns utveckling och lärande. Arbetssättet som verksamheterna använder sig av för att arbeta mot målet är formativt förhållningssätt. Alla verksamheter har valt ett tema utifrån barnens intressen och behov som de använder sig av för att undervisa barnen i riktning mot målen i läroplanen. Vi vill lära barn hur de lär sig!

Vi arbetar aktivt med att skapa ett bra samarbete mellan de olika avdelningarna på vår förskola. Här träffas alla barnen vid sångsamling, vid gemensamma utflykter och till vardags vid lek både inne och ute. Det här ger barn och pedagoger en unik möjlighet att få uppleva att vi har olika förutsättningar i livet men att alla har lika stort värde.

Vår verksamhet tar tillvara barnens lust, nyfikenhet och intressen och är utgångspunkten när vi formar verksamheten. Genom experiment, samtal, reflektioner i vår grundverksamhet kan vi ge barnen utmaningar. Vi anpassar lärmiljöerna för att stimulera barnens utforskarlust och intresseområden. Vi vill att de ska vara inspirerande lekmiljöer som ändrar innehåll och utseende allteftersom barnens intresse förändras. Viktigt för oss är att miljöerna är anpassade efter barnens ålder, särskilda behov och utifrån barnets förmågor när de utforskar sin omvärld. Vi vill se det kompetenta barnet och förstärka barnens tro till sin egen förmåga; "Jag kan"! Och vi uppmuntrar barnen att göra så mycket som möjligt utifrån deras egen förmåga i alla situationer.

Vi tycker att värdegrunden är viktig. Den arbetar vi med dagligen. Barnen får lära sig att ta hänsyn till varandra, inte ta saker från varandra, sluta när någon säger sluta och tänka på vad man säger eller gör, så att ingen blir ledsen. Vi uppmuntrar barnen att trösta varandra och att göra förlåt. Vi tydliggör vilka regler som gäller vid socialt samspel och utvecklar barnens språk så att de kan sätta ord på sina känslor. Vi pratar om positiva egenskaper för att förstärka positiva beteenden.

Vi arbetar vi medvetet med att få in alla delar av uttryckssätt så som skapande, musik, rörelse, drama och bild. Övriga prioriterade områden är teknik och språk. Barnen har tillgång till flera vuxna och bra lokaler med många möjligheter. Lärmiljöerna är anpassade utifrån barnens utvecklingsnivå. Förskolan präglas av en varm, glad atmosfär och med gott samarbete med föräldrar bidrar vi till att alla barn ska bli sina bästa jag.

Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.

Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.

Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.

Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.

Att tänka på

  • Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
  • Mandatperioden bör vara två år.
  • Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
  • Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.

Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:

  • Genomgång av föregående protokoll
  • Aktuellt i verksamheten
  • Barnens/elevernas röster
  • Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
  • Trygghet och trivselfrågor
  • Organisation
  • Övriga frågor

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad:
Till toppen
0910-73 50 00

Besöksadress: Stadshuset,
Trädgårdsgatan 6, Skellefteå

kundtjanst@skelleftea.se