Skolan ligger i Bureå, 20 kilometer söder om Skellefteå, längs med kusten med närhet till både hav och flygplats.

I närområdet finns simhall, konstgräsplan samt bibliotek. Här finns också fina skogsområden och Bureälven som rinner genom samhället.Bureskolan har en väl fungerande grundskoleverksamhet F-9 och fritidshem, där utveckling pågår kontinuerligt.

På skolan går cirka 500 elever.

Höstterminen 2021

Läslov: Vecka 44 (1-5 november)

Terminsslut: 21 december

Vad vill du göra i dag?

Logga in på Infomentor med användarnamn (Länk till annan webbplats)
Logga in på Infomentor med BankID (Länk till annan webbplats)
Uppdatera kontaktuppgifter (Länk till annan webbplats)
Ansöka om plats på fritidshem (Länk till annan webbplats)
Säga upp plats på fritidshem (Länk till annan webbplats)

I anslutning till skolan finns tre fritidshem; Kråkan för förskolebarn, Duvan för årskurs 1-2 och Ugglan för årskurs 3-5.

Fritidshem är ett komplement till skolans verksamhet och ger eleverna en meningsfull fritid och rekreation. Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för elever från 6 års ålder till och med vårterminen det år eleverna fyller 13 år.

Utbildningen ska ta till vara elevernas lust att lära och utgå från elevernas intressen och erfarenheter och anpassas till att elever har olika förutsättningar.

Rektor

Nina Thunebro

Biträdande rektor

Annelie Lindberg

Kontakta skolan

Kontakta kommunens kundtjänst via telefon 0910 73 50 00 eller e-post kundtjanst@skelleftea.se

Besöksadress:

Skärvägen 1
932 52 Bureå

Bureskolan ska ha elevernas trygghet och kunskapsinlärning i fokus. Vi ska ha höga förväntningar på elever och personal. Genom ett formativt förhållningssätt utmanar vi eleverna i att se sin egen lärprocess genom att tydliggöra lärandemålen samt ge eleverna återkoppling som för deras lärande framåt. Genom en målstyrd skolsamverkan med fritids berikas varje elevs mångsidiga utveckling och lärande.

Bureskolan ska kännetecknas av en demokratisk gemenskap, där alla elever är delaktiga, en miljö där elever har möjlighet att utvecklas och lära sig och där olikheter ses som en tillgång.

Bureskolan ska ha elevernas trygghet och kunskapsinlärning i fokus. Vi ska ha höga förväntningar på elever och personal. Genom ett formativt förhållningssätt utmanar vi eleverna i att se sin egen lärprocess genom att tydliggöra lärandemålen samt ge eleverna återkoppling som för deras lärande framåt. Genom en målstyrd skolsamverkan med fritids berikas varje elevs mångsidiga utveckling och lärande.

Målet med vårt arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att alla elever ska känna sig trygga och att allas lika värde ska vara en självklarhet. Skolan ska aktivt och medvetet motverka alla former av diskriminering, trakasserier, mobbing och andra former av kränkande behandling. Vi lägger stor vikt vid träna eleverna i att respektera alla människors lika värde.

Vi på Bureskolan vill att eleverna ska känna delaktighet och ansvar över sina studier och sin lärprocess. Alla vuxna som arbetar på skolan har ett ansvar att agera i varje situation där man misstänker trakasserier och kränkande behandling.

Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling f-3 (pdf) , 176.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling 4-9 (pdf) , 236 kB, öppnas i nytt fönster.

Skolrådsprotokoll (pdf, nytt fönster)

Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.

Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.

Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.

Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.

Att tänka på

  • Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
  • Mandatperioden bör vara två år.
  • Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
  • Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.

Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:

  • Genomgång av föregående protokoll
  • Aktuellt i verksamheten
  • Barnens/elevernas röster
  • Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
  • Trygghet och trivselfrågor
  • Organisation
  • Övriga frågor

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad:
Till toppen
0910-73 50 00

Besöksadress: Stadshuset,
Trädgårdsgatan 6, Skellefteå

kundtjanst@skelleftea.se