Sörböleskolan ligger i centrala Skellefteå, på södra sidan om älven. Skolan är en F-9 enhet med fritidshem.

Höstterminen 2021

Läslov (tidigare höstlov): Vecka 44 (1-5 november)

Terminsslut: 21 december

Vad vill du göra i dag?

Logga in på Infomentor med användarnamn (Länk till annan webbplats)
Logga in på Infomentor med BankID (Länk till annan webbplats)
Uppdatera kontaktuppgifter (Länk till annan webbplats)
Ansöka om plats på fritidshem (Länk till annan webbplats)
Säga upp plats på fritidshem (Länk till annan webbplats)

Fjällräven och Isbjörnens fritidshem ligger integrerat i Sörböleskolan F-6.

Fritidshem är ett komplement till skolans verksamhet och ger eleverna en meningsfull fritid och rekreation. Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för elever från 6 års ålder till och med vårterminen det år eleverna fyller 13 år.

Utbildningen ska ta till vara elevernas lust att lära och utgå från elevernas intressen och erfarenheter och anpassas till att elever har olika förutsättningar.

Rektor

Jeanette Nygren

Biträdande rektor

Doris Hjelm
Sofia Isaksson
Annelie Hellgren
Jacob Furstenhoff
Gun Israelsson

Kontakta skolan

Kontakta kommunens kundtjänst via telefon 0910 73 50 00 eller e-post kundtjanst@skelleftea.se

Besöksadress:

Kustvägen 26-28
931 62 Skellefteå

Tillsammans i lärande där alla blir sitt bästa jag!

Sörböleskolan arbetar utifrån ett formativt förhållningssätt som stärker de olika kognitiva förmågorna för att eleverna ska nå skolans kunskapsmål. Det handlar om att göra målen tydliga för eleven, att synliggöra lärandet och kontinuerligt återkoppla för utveckling. Det är viktigt att aktivera eleven till att bli sin egen läranderesurs och ägare av sin egen lärprocess.

Vi arbetar för ett livslångt, hållbart och hälsosamt lärande utifrån forskning och beprövad erfarenhet och vi har ett arbetssätt där digitala verktyg är en självklar del i undervisningen. På vår skola betonar vi ett kollegialt och medskapande arbetssätt som stärker allas självbild och självkänsla och där alla får lära utifrån sina förutsättningar. Vi verkar för att alla oavsett kön, ålder, ursprung eller sexuell läggning ska känna sig trygga och välkomna.

På Sörböleområdet finns ett utvecklat samarbete mellan verksamheterna, från förskolan till högstadiet. Vi har utarbetade övergångsplaner för att säkerställa trygghet och hänsyn till barns och elevers olikheter och behov.

Årskurs F-6

För att få en likvärdighet mellan elever och klasser fokuserar vi på kollegialt lärande och gemensamma utvecklingssatsningar. Resultat och metoder utvärderas och följs upp. Bildstöd, inläsningstjänst och andra digitala hjälpmedel är en del av vardagen.

Sörböleskolan verkar för att alla oavsett kön, ålder, ursprung eller sexuell läggning ska känna sig trygga och välkomna. Trygghetsteamet bedriver ett kartläggande arbete för att upptäcka risker och arbetar främjande och förebyggande. Solidaritet och människors lika värde är grundläggande värden som skolan belyser.

Vi har ett mångårigt samarbete med en skola i Entebbe, Uganda och ett utbyte av kunskap mellan eleverna på respektive skola sker kontinuerligt. Vi arbetar för att hitta fler möjligheter att mötas i nutid digitalt. Samarbetet sker med stöd av olika fonder och stipendier.

Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling årskurs F-6 (pdf) , 194 kB, öppnas i nytt fönster.

Årskurs 7-9

Vi arbetar för att aktivt motverka all form av kränkande behandling och diskriminering . Vårt elevhälsateam arbetar i nära samarbete med alla pedagoger med stödåtgärder och deltar aktivt i vårt förebyggande arbete. Trygghetsteamet verkar förebyggande och handlar snabbt vid behov. Både elevhälsateam och trygghetsteam träffas varje vecka.

Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling årskurs 7-9 (pdf) , 157.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.

Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.

Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.

Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.

Att tänka på

  • Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
  • Mandatperioden bör vara två år.
  • Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
  • Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.

Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:

  • Genomgång av föregående protokoll
  • Aktuellt i verksamheten
  • Barnens/elevernas röster
  • Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
  • Trygghet och trivselfrågor
  • Organisation
  • Övriga frågor

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad:
Till toppen
0910-73 50 00

Besöksadress: Stadshuset,
Trädgårdsgatan 6, Skellefteå

kundtjanst@skelleftea.se