Yrkesförare godstransporter

Ansökan stänger 2 juni 2024

En yrkesutbildning i samarbete med Anderstorpsgymnasiet. Utbildningen ger dig en möjlighet att ta körkort för lastbil med tungt släp, behörighet CE.

Utbildningen har 12 utbildningsplatser

Gillar du att möta nya människor, se nya ställen och få nya utmaningar – varje dag? Då ska du bli lastbilsförare. Här har du ett jobb där det finns något för alla oavsett vad du är intresserad av och vill köra – du kan frakta paket, köra grus eller specialtransporter och mycket annat. En del gillar att sova hemma och föredrar att jobba lokalt. De kör till exempel leveranser till butiker och företag i regionen. Andra lockas av att resa långt och se nya miljöer, ibland även utomlands. De gör längre arbetspass där det kan handla om att sova över på en annan plats än hemorten. Hur du vill anpassa jobbet utifrån din boende- och livssituation är upp till dig. Behovet av nya förare beräknas till 50.000 under de kommande 10 åren för att möta den höga efterfrågan på godstransporter och ökande e-handeln.

Branschen ser gärna att fler utbildar sig till lastbilsförare, både kvinnor och män.

• B-körkort
  • Fyllt 21 år
  • Utbildningen genomförs på svenska och det är viktigt att du har förutsättningar att tillgodogöra dig studier på gymnasial nivå. För det behöver du ha kunskaper i svenska eller svenska som andra språk som motsvarar grundläggande utbildningsnivå.

Om du saknar betyg på den motsvarande nivå som anges i behörighet, kan det finnas möjlighet att styrka dina kunskaper genom ett nivåtest, kontakta Vuxenutbildningen i din hemkommun.

Önskvärt är även några års körvana.

Observera: En person som har slutfört en yrkesförarutbildning mot gods- eller persontransporter kan vanligtvis inte läsa ytterligare en yrkesförarutbildning. Skälet till detta är att eleven redan har betyg i kurser som ingår i de sammanhållna utbildningarna och en elev vanligtvis inte kan få betyg (undantaget om eleven har betyget F) i samma kurs två gånger. Samma kurs kan heller inte ligga till grund för rapportering av yrkesförarkompetens (YKB) inom flera transportslag.

Upplägg

Undervisningen består av schemalagda teorilektioner, schemalagd körträning och hemstudier. Teorilektioner sker dagtid. Körträning sker dag och kvällstid. Ramtiden är 07.00-20.00

Utbildningen och kurslitteraturen är på svenska.

Den schemalagda undervisningen sker i Anderstorpsgymnasiets lokaler på Plåtvägen, Hammarängens industriområde, Skellefteå.

Detaljerat schema för en längre period får du vid kursstart.

Studietid

• Studietiden är 40 veckor utan uppehåll. Det innebär att det inte är några lov i utbildningen.
  • Utbildningen pågår 2 september 2024 - 30 maj 2025

Utbildningen är på heltid och omfattar 800 poäng på gymnasienivå.Utbildningen kan finansieras med studiemedel från CSN.

Egna kostnader i utbildningen

Du betalar själv för körkortstillstånd, kurslitteratur och skyddskläder/varselkläder. Körprov och teoretiska prov gör du på Trafikverket, dessa betalar du också själv.

Viktigt är att du har egen dator, då utbildningen delvis består av hemstudier.

Kursplan

KursKurskodPoäng
Yrkestrafik, VUX

TRAYRK1

Godstrafik

GOSGOD0

Godshantering, VUX

GODGOD1

Fordonskombinationer- godstransporter

TRAFOR0

Ansök till yrkesutbildning (Länk till annan webbplats)

Att bifoga i din ansökan

I din ansökan bifogar du följande via funktionen ”Bifoga dokument” i ansökningsformuläret. Skanna eller fotografera handlingarna:

• Dina betyg/intyg
  • Kopia på ditt B-körkort, fram- och baksida

Antagningsprocessen

Antagningsprocessen startar då ansökningsperioden är avslutad. En antagningsprocess beräknas pågå upp till tre veckor. Antagningsbesked skickas via e-post. Viktigt är att du uppger korrekt e-postadress och telefonnummer i din ansökan.

Urval av de sökande sker utifrån:

• Angivna behörighetskrav
  • Gällande lagstiftning

Läs mer här om hur antagning och urval går till, klicka på boxen Antagningsregler
Använd den inbyggda webböversättaren för att få texten till engelska
eller annat språk.

Har du frågor?

Om kurser och utbildningens upplägg, kontakta:

VUX, Ellinor Berglund på telefon 0910-73 50 00 ellere-post ellinor.berglund@skelleftea.se

Om antagningsprocessen:

VUX, på telefonnummer 0910-73 50 00 eller e-post kundtjanst@skelleftea.se

Har du frågor om antagningen, kontakta:
Mejla cv@skelleftea.se eller ring 0910-73 50 00 och skapa ett ärende så svarar vi så snart vi kan.

Om dina möjligheter till studiemedel, kontakta:
CSN på telefonnummer 0771-27 60 00 eller via formuläret Fråga - CSN Länk till annan webbplats.

Vill du ha vägledning eller stöd med att ansöka om studiemedel, kontakta:
Centrum för studievägledning, CV, där kan du boka tid för personlig vägledning, hitta öppettider och kontaktuppgifter.