För dig som bor i flerbostadshus
Fastighetsnära insamling införs i hela Skellefteå kommun. För dig som bor i flerbostadshus eller samfällighet med gemensam avfallshantering innebär det att du antingen fortsätter sortera ditt avfall och dina förpackningar i ett befintligt soprum eller så ska fastighetsägaren, BRF:en eller samfälligheten se till att det ordnas för fastighetsnära insamlingen där du bor. Det ska vara infört 1 januari 2027.
Fastighetsnära insamling ska införas i alla kommuner i Sverige som inte redan har det, efter ett beslut från regeringen. Det innebär att alla invånare ska sortera ut:
- Matavfall
- Restavfall (brännbart)
- Pappersförpackningar
- Plastförpackningar
- Metallförpackningar
- Papper
- Färgat och ofärgat glas
Vilken lösning som införs i Skellefteå beror på om man bor i en- eller tvåfamiljshus eller i flerbostadshus.
För de som bor i flerbostadshus blir det soprum, underjordsbehållare eller en särskild plats för utomhusbehållare.
Om det redan finns ett utrymme i anslutning till flerbostadshuset där du lämnar mat- och restavfall och förpackningar fortsätter du att lämna det där.
Om du inte har möjlighet att sortera dina förpackningar fastighetsnära idag är det fastighetsägarens ansvar att ordna ett utrymme där du kan göra det. Om du undrar hur det kommer se ut i ditt område, kontakta din fastighetsägare eller styrelse i bostadsrätts- eller samfällighetsförening.
Frågor och svar flerbostadshus
Frågor och svar flerbostadshus
Nej. Fyrfackskärlen är inte dimensionerade för flera hushåll vilket medför att flerbostadshus behöver andra lösningar. Exempelvis soprum, underjordsbehållare eller en specifik plats för kärl utomhus. Det är fastighetsägarens ansvar att tillhandahålla utrymme för avfallshanteringen redan idag och det gäller även med det nya systemet. Så om du undrar hur det kommer att se ut i ditt område, kontakta din fastighetsägare.
Genom att kommunen får det formella ansvaret för insamling från hushåll och samlokaliserade verksamheter, så är det samma krav som gäller som för mat- och restavfall, dvs tvingande utsorteringskrav för förpackningsavfall. Fastighetsinnehavaren avgör hur utsorteringskravet ska verkställas – gemensamt utrymme i fastigheten, kärl på gården, miljöhus etc. Kommunen kan inte ställa krav på inrättande av utrymme, dock på hur dessa utrymmen ska vara beskaffade om fastighetsinnehavaren väljer att inrätta utrymme.
Kraven avseende förpackningsavfallet är desamma som för rest- och matavfall och annat avfall under kommunalt avfall som hämtas fastighetsnära och som fastighetsägare är skyldiga att sortera ut. Det finns inte längre någon formell grund för fastighetsägare att avböja borttransport av förpackningsavfall, lika lite som man kan det för mat- och restavfall.
Kommunen kan inte ställa krav på inrättande av utrymmen vare sig när det gäller mat- och restavfall eller förpackningsavfall. Det kan anses utgöra ingrepp i enskilds ekonomiska förhållanden och för det krävs det stöd i lag, vilket det inte finns. Utsorteringskravet är tvingande men det är alltså upp till fastighetsinnehavaren hur det ska verkställas
Nej, Skellefteå kommun skriver avtal med Stena, Ragn-Sells och Allmiljö för insamlingen av förpackningar i flerbostadshus. Kontaktuppgifter kommer att läggas in här. Avtalet är skrivet så att entreprenören inte får ta ut mer än en maxsumma på 1100 kr/ lägenhet och år exklusive moms.
Kommunen kommer ha fortsatt insamling av mat- och restavfallet.
Ja, vi har informationsblad på webben på på Svenska och Engelska. De får man ladda ner och själv skriva ut eller låta trycka upp. Det är fritt att använda. Det finns även affischer till soprum man kan använda. Alla tryckerier i Skellefteå har fått tillgång till de affischerna och kan trycka upp åt er för en avgift. Du hittar informationsmaterialet lite längre ner på sidan om källsortering.
Ni behöver rapportera in till kommunen via den e-tjänst som har tagits fram. Ersättningen för insamlingen av förpackningar kommer att betalas från Naturvårdsverket till Skellefteå kommun kvartalsvis, dvs fyra gånger per år. Ni kommer sedan att se det som ett avdrag på fakturan från Skellefteå kommun för avfallshämning. För närvarande ligger ersättningen på 350kr/lägenhet och år.
E-tjänsten: Rapportering av fastighetsnära insamling av förpackningar Länk till annan webbplats.
I och med att det blir ett kommunalt insamlingsansvar för förpackningar får fastighetsägare (inklusive bostadsrättsföreningar) och samfälligheter inte välja att anlita någon annan entreprenör än den/de som kommunen har upphandlat. Det är Ragnsells, Stena Recycling samt Allmiljö. Avtalet är skrivet så att den högsta avgift de får ta ut är 1100kr/ lägenhet exkl. moms
För mat- och restavfall är det fortsatt Skellefteå kommun ni ska kontakta för abonnemang och tömning.
Fastighetsägare (inklusive bostadsrättsföreningar) eller samfällighet som idag saknar insamling av förpackningar behöver förbereda för att planera och avsätta ytor för förpackningsinsamling (papper, plast, metall och glas i två fraktioner) och också gärna för returpapper. Det i nära anslutning till mat- och restavfallskärlen. Senast 1 januari 2027 ska fastighetsnära insamling vara på plats.
Ni behöver upphandla hämtning av förpackningar via någon av kommunens upphandlade entreprenörer, Stena Recycling, Ragnsells eller Allmiljö.
Kravet på utsortering av förpackningsavfall har gällt sedan 1994 när producentansvaret infördes. Det innebär att du ska lämna dina förpackningar på en återvinningstation om möjlighet inte finns i huset du bor. Kravet på fastighetsnära insamling av förpackningsavfall införs dock först från och med 2027.
Nej. Enligt förordningen ska kommunen sköta insamlingen eller de av kommunen godkända entreprenörer. För flerbostadshus är det någon av de här upphandlade entreprenörerna man ska vända sig till: Stena, Ragnsells och Allmiljö.
Här hittar ni den presentation vi höll vid senaste mötet med BRF:er, flerbostadshusägare med flera. Affischer och annat informationsmaterial hittar ni på sidan om källsortering
Filerna nedan laddas ner automatiskt när du klickar:
- Powerpointpresentation
, 37 MB.
- Beräkningsmodell antal kärl och yta, flerbostadshus
, 11.1 kB.
, 11.1 kB.(uppdaterad 23/10 -24)
- Beräkningsmodell underjordsbehållare (uppdaterad 23/10-24)
, 10.3 kB.
- Tips på vad flerbostadshusägare och BRF:er kan göra för att minska felsortering och avfallsmängder (pdf)
, 78.4 kB.
- Förslag på informationsblad till hyresgäster (pdf)
, 60.2 kB.
- Rapport: Beteendestudie för förbättrad grovavfallshantering inom bostadsområden. November 2024 (pdf)
, 2.4 MB.
- Informationsmaterial, affischer med mera att ladda ner, skriva ut eller trycka upp hittar du på sidan Källsortering (längre ner på den sidan)
För dig som bor i hus
Att som villaägare bygga ett skydd runt dina två fyrfackskärl kräver inte bygglov. Men tänk på att inte göra skyddet för stort, då kan det definieras som en byggnad och kan behöva bygglov. För att något ska definieras som en byggnad är ett kriterie bland annat att människor på något sätt ska kunna uppehålla sig i eller under konstruktionen.
För dig som bor i flerbostadshus
För flerbostadshus gäller något annorlunda regler. Även om grundprincipen är densamma – att det inte krävs bygglov för att bygga in sopkärl – kan antalet kärl som placeras på rad göra att konstruktionen i praktiken klassas som ett plank. Och ett plank kräver bygglov.
Underjordsbehållare
Vi får också många frågor om underjordsbehållare. En sådan anläggning i sig kräver inte bygglov men omfattningen av underjordsbehållare och den påverkan behållarna har på ovanliggande mark kan göra att det krävs bygglov för upplag. Ungefär på samma sätt som en återvinningstation.
Tänk också på:
- Skyddet för sopkärlen ska placeras inom din egen tomt.
- Trafiksäkerheten gällande sikt i korsningar och kurvor samt placera skyddet så att det inte finns risk för att det blåser i väg eller på annat sätt påverkar allmänna platser och vägområdet.
- Bor du inom ett område som har ett högt kulturvärde så är det bra att försöka anpassa skyddet till den miljö som du uppför det inom.