Öppet hus och rådgivning
Har du frågor om bygglov, rivningslov eller bygganmälan? Du kan få kostnadsfri rådgivning på flera sätt. Har du ett pågående ärende får du bäst hjälp genom att kontakta din handläggare direkt.
Om du inte har skickat in någon ansökan än, eller har mer generella frågor, är du välkommen till öppet hus med drop-in-rådgivning.
Planerar du att bygga under 2026?
Riksdagen har beslutat om ett nytt regelverk för bygglov som ska börja gälla 1 december 2025. Alla underlag är fortfarande inte klara, vilket gör att vår möjlighet att ge dig rådgivning om det nya regelverket är begränsat. Ska du bygga nästa år så rekommenderar vi dig att vänta ett tag till med dina frågor.
Ett nationellt beslut om en ny plan- och bygglag väntas under hösten. Förslaget kan bland annat påverka när bygglov kommer att behövas eller inte.
Tills beslutet är fattat kan vår rådgivning om nästa års byggprojekt vara mer begränsad än vanligt. Vänta gärna med rådgivning tills vi vet mer om vilka regler som kommer att gälla — om du har möjlighet.
Läs om vad nya bygglovsreglerna innebär
Öppet hus och rådgivning
Vi rekommenderar bland annat rådgivning innan du ansöker om bygglov eller börjar ta fram detaljerade ritningar för det du vill göra. Rådgivningen är gratis.
- På helgfria torsdagar mellan 13.00-15.00 har vi öppet hus med drop-in-rådgivning på Viktoriagatan 2 i Skellefteå. Använd ingång mot väg E4.
- På onsdagar erbjuder vi rådgivning via telefon och video-samtal. Boka tid via vår e-tjänst Länk till annan webbplats., eller genom att ringa kundtjänst 0910-73 50 00 (knappval 3).
Avvikande öppettider
Rådgivningen är stängd alla helgdagar, samt dag före röd dag.
Frågor vid pågående ärende
Kontakta din handläggare direkt om du har frågor om ett pågående ärende. Då får du snabbast och mest träffsäker hjälp.
Kontakta din handläggare genom att öppna ditt ärende i Självservice Länk till annan webbplats. och skicka iväg ett meddelande.
Tryck här för att logga in i Självservice. Länk till annan webbplats.
Frågor och svar
Under rådgivningen får du prata med en handläggare om ditt projekt. Vi rekommenderar särskilt rådgivning innan du ansöker om bygglov eller tar fram detaljerade ritningar.
Exempel på frågor vi kan hjälpa dig med:
- Nybyggnad av enbostadshus
- Ny- eller tillbyggnad av garage, förråd eller liknande
- Fasadändringar, som flytt av dörr eller ändring av fönster
- Ny- eller tillbyggnad av altan, skärmtak eller inglasning
- Förutsättningar för ditt byggprojekt
- Hur bygglovsprocessen går till
- Strandskydd
Observera att den information du får baseras på samtalet och de uppgifter som finns vid tillfället. Beslut om bygglov eller tillstånd fattas först när du har lämnat in en komplett ansökan och handläggaren har tillgång till alla detaljer i ärendet.
Gör så här:
- Hämta en kölapp i receptionen och sätt dig ner och vänta på att vi ropar upp ditt nummer.
- Kötiden varierar beroende på hur många personer som har tagit en kölapp före dig.
- När det är din tur får du följa med en bygglovshandläggare till ett kontor och ställa dina frågor.
Om du har ett pågående ärende kan du ställa frågor direkt till personen som handlägger din ansökan.
Det gör du genom att öppna ditt ärende i Självservice Länk till annan webbplats. och skicka iväg ett meddelande. Tryck här för att logga in i Självservice. Länk till annan webbplats.
Filmen nedanför visar hur du gör. Aktivera undertexter genom att klicka på kugghjulet.
På onsdagar finns möjlighet att prata med en bygglovshandläggare. Välj själv om du vill ha mötet via telefon eller video.
- Vi ringer upp dig på den tid du bokat om du vill ha möte via telefon.
- Vi skickar en länk till dig strax innan mötet som du ska klicka på för att ansluta till mötet om du väljer rådgivning i videomötet. Själva mötet genomförs i programmet Microsoft Teams. Du behöver inte ladda ner något särskilt program för att delta i mötet.
Hittar du ingen ledig tid?
Vi släpper lediga tider för några veckor i taget.
Har du inte e-legitimation?
Du behöver e-legitimation för att boka en telefontid i vår e-tjänst. Kontakta kundtjänst via 0910-73 50 00, knappval 3, om du saknar e-legitimation och vill ha hjälp att boka en tid.
Skellefteå kommuns kundtjänsthandläggare kan hjälpa dig med svar på vissa frågor. Till exempel:
- Var du hittar e-tjänster för att ansöka om till exempel bygglov eller tillstånd att bygga nytt.
- Hur karttjänsten Öppnas i nytt fönster. fungerar, där du kan undersöka om din fastighet ligger inom detaljplanerat område samt inom eller utom sammanhållen bebyggelse.
Kontakta kundtjänst
Kontakta kundtjänst genom att ringa 0910-73 50 00 (knappval 3).
Om kundtjänsthandläggaren inte kan svara på din fråga hjälper hen dig att skicka frågan vidare till ansvarig verksamhet.
