Material till Covid-handledare
Covid-handledare fungerar som ett stöd till kolleger och chef så att arbetssätt och rutiner kring Covid-19 fungerar i praktiken på arbetsplatsen. Varje enhet bör ha en utsedd Covid-handledare.
Covid-handledaren ska:
- Ge stöd till kollegor och chef i att få arbetssätt och rutiner kring Covid-19 att fungera i praktiken på arbetsplatsen.
- Tillsammans med chef säkra skyltning i lokalerna med information till kollegor, individer och anhöriga.
- Fungera som stöd vid egenkontroll och påminnare utifrån rutin-checklista.
Material
Checklista för Covid-handledare VoO (pdf) , 261 kB.
Checklista för Covid-handledare SSF (pdf) , 234.9 kB.
Covid-skyltar (pdf, storlek A3 - skriv ut i färg) , 477.6 kB.
Utbildning
Socialstyrelsen har tagit fram en ny webbutbildning i basala hygienrutiner, speciellt anpassad till arbete inom hemtjänst, särskilt boende, LSS-boende och SoL-bostad.
Som Covid-handledare bör du, tillsammans med chef, planera in utbildningen i verksamheten.
Utbildningen tar ca en timme att genomföra och ska helst göras i grupp, t.ex. på en APT eller liknande.
Socialstyrelsens utbildning Basala hygienrutiner i vård och omsorg Länk till annan webbplats.
Stödmaterial till dig som ska planera utbildningen (pdf) , 1.1 MB.
Vad krävs för att åstadkomma beteendeförändring
All washed up! (film på 6 minuter) Länk till annan webbplats.
Hjälp oss förbättra webbplatsen!
Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.