Goda råd för ett sunt distansarbete

Här ger Kommunhälsan några goda råd för ett hälsosamt distansarbete.

Några förslag på hur ni kan hålla kontakten med varandra vid distansarbete:

  • Ett kortare incheckningsmöte varje måndag med hela arbetsgruppen, för att starta igång veckan, berätta om större nyheter eller händelser i veckan.
  • Morgonmöte via teams. Ett kort möte för att säga god morgon och samordna dagen. Ta med kaffekoppen till mötet och drick morgonkaffet ihop. Ha för vana att ha på kameran och be dina medarbetare att ha det samma då det är lättare att läsa av måendet då man ser varandra.
  • Boka regelbundna Teamsmöten för att hålla arbetsgruppen uppdaterad om både stort och smått. Det ger en känsla av sammanhang att få träffa sina arbetskamrater, få information men även för att bara prata och dela roligheter.
  • Boka in några obligatoriska fikastunder per vecka via Teams eller i verkliga livet.
  • Skapa en gruppchatt där alla finns med. Där kan ni be varandra om hjälp eller skriva om vad som helst, t.ex. planera fika eller lunch med varandra.
  • Dela upp stora arbetsgrupper i mindre arbetsgrupper och delegera ledarskapet. I en mindre grupp kan det kännas tryggare att visa om man är stressad eller mår dåligt.
  • Om någon medarbetare ber dig om hjälp, hjälp till utan fördröjning.

  • Du som chef håller korta avstämningar enskilt med varje medarbetare. En kort chattdialog eller telefonsamtal för att höra hur medarbetaren mår och hur det fungerar att arbeta hemifrån. Ställ inte alltför allmänna frågor om hur folk mår, fråga istället hur är det för dig att jobba hemma, kan du sätta gränser mellan arbete och privatliv, kommer du ut något och rör på dig?
  • Ägna särskild omtanke till dem som inte hörs och syns. Kanske behöver ni ses både digitalt och i verkligheten.
  • Säkerställ att hemmet inte innebär en risk för ohälsa på grund av t.ex. alkoholmissbruk eller destruktiva relationer.

  • Stig upp vanlig tid, duscha och klä på dig som vanligt.
  • Kom ihåg att ta korta pauser och lunchrast. Du jobbar som mest koncentrerat i 20-25 minutersperioder, därefter är det bra att ta 5 minuters paus innan du fortsätter eller tar dig an nästa arbetsuppgift.

Risken finns att du blir mer stillasittande när du jobbar på distans. Du behöver ju inte transportera dig till arbetsplatsen utan kan gå direkt till den arbetsplats som du inrett i hemmet.

  • Gå en morgonpromenad eller en lunchpromenad.
  • Gör en walk-and talk.
  • Har du en kollega som bor i närheten, så stäm träff för en gemensam promenad.
  • Ha gemensam pausgympa via teams. Roliga filmer på Youtube - sök på Kreativa avbrott.

Kreativa avbrott (Västra Götalandsregionen, Youtube) Länk till annan webbplats.

Det är inte alla som har en bra arbetsplats i hemmet. Det finns dock saker som du kan förbättra med enkla medel.

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad:
Till toppen
0910-73 50 00

Besöksadress: Stadshuset,
Trädgårdsgatan 6, Skellefteå

kundtjanst@skelleftea.se