Inkomstkontroll ger rätt avgift för förskola och fritidshem
Skellefteå kommuns avgiftsmodell för förskola och fritidshem är baserad på hushållens inkomst. Genom att göra en kontroll av den registrerade inkomsten hos kommunen och den taxerade förvärvsinkomsten via Skatteverket, ser vi till att ni varken betalar för mycket eller för lite i avgift.
Den första inkomstkontrollen äger rum i början av 2025, och då kontrolleras den taxerade förvärvsinkomsten för 2023. Eftersläpningen beror på att Skatteverket inte fastställer inkomsten för 2023 förrän i slutet av 2024. Framöver kommer Skellefteå kommun att genomföra årliga inkomstkontroller. Förhoppningen är att det bidrar till att fler registrerar rätt inkomst.
Detta påverkar endast dig om inkomstkontrollen visar en skillnad i ditt hushålls registrerade inkomst hos kommunen och faktiska förvärvsinkomst enligt Skatteverkets uppgifter.
Om inkomstkontrollen visar att ni betalat för lite i avgift till förskola eller fritidshem under 2023, kommer det en kompletterande faktura med beloppet ni ska betala.
Om inkomstkontrollen visar att ni betalat för mycket i avgift till förskola eller fritidshem under 2023, kommer ni få tillbaka pengar.
För dig som betalat för mycket kommer en kreditfaktura att skickas ut. Om du vill få pengarna utbetalat till ditt konto, använd e-tjänsten nedan för att lämna dina kontouppgifter.
I annat fall kommer ett utbetalningskort skickas till dig i slutet av månaden. Finns andra obetalda fakturor kan de beloppen komma att räknas bort innan återbetalning sker.
Ja, varje gång er inkomst förändras ska ni också gå in i Edlevo och ändra er registrerade inkomst.
Varje år gör vi påminnelseutskick om att uppdatera inkomsten. Utskicket går ut till de mejladresser och mobilnummer som vårdnadshavare har registrerat i Edlevo. Så länge ni har rätt mejladresser och mobilnummer inlagda i Edlevo, ska ni ha fått påminnelser om att se över och uppdatera er inkomst. Information om att lämna inkomst finns även på kommunens hemsida.
Här är några scenarion där det finns en skillnad mellan registrerad inkomst och faktisk förvärvsinkomst, och vad det innebär för hushållet:
Exempel 1: förändrad inkomst i samband med avslutade studier
Lina avslutar sina studier i juni 2023, och börjar jobba i augusti 2023 vilket innebär en förändrad inkomst, men som hon glömt registrera hos kommunen.
Under månaderna januari till juli hade Lina en inkomst på 10 000kr/ månad. Från augusti var inkomsten 40 000kr i månaden. På grund av att hon aldrig uppdaterade sina inkomstuppgifter hos kommunen i samband med den förändrade inkomsten, innebär det att Lina får en kompletterande faktura för 2023 på ca 8000 kronor.
Exempel 2: förändrad inkomst i samband med separation mellan vårdnadshavare
Två vårdnadshavare separerar under våren 2023. De går från ett gemensamt hushåll till två olika, och barnet får därmed växelvis boende.
Vårdnadshavarna har meddelat kommunen om det förändrade familjeförhållandet via kundtjänst. Fakturan för förskola eller fritidshem kommer därefter att delas i två och skickas ut till respektive vårdnadshavare. Fakturan till vårdnadshavarna grundar sig då på deras nya hushålls totala inkomst.
Om vårdnadshavarna har gått från att betalat maxtaxa när de bodde tillsammans, till att de har en inkomst under maxtaxan i sina nya hushåll, kan detta leda till en differens i inkomstkontrollen om de har missat att uppdatera (sitt hushålls) inkomst hos kommunen.
Exempel 3: förändrad inkomst i samband med byte av tjänst
Johan bor som ensam vuxen tillsammans med sin dotter. Han byter jobb den 1 augusti 2023. Jobbytet leder till en löneökning från 32 000 kronor/ månad till 40 000 kronor/ månad.
Han glömmer dock att uppdatera sin förändrade inkomst hos kommunen. Det innebär att Johan får en kompletterande faktura för 2023 på ca 1200 kronor.
Om hushållets gemensamma månadsinkomst var 54 830 kronor eller mer före skatt, uppnår hushållet maxtaxa.
Ja, om hushållets totala inkomst före skatt är 20 000 kronor eller mindre per månad så är förskolan och fritids avgiftsfritt.
Du är välkommen att kontakta kommunens kundtjänst på 0910-73 50 00 eller kundtjanst@skelleftea.se.
Vår kundtjänst hjälper dig vidare så att du kommer i kontakt med rätt person.