För studerande på Yrkeshögskolan
Att studera på yrkeshögskolan i Skellefteå ska kännas tryggt och säkert. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för dig att ta ditt nästa steg i arbetslivet!
Här har vi samlat information gällande dina rättigheter och skyldigheter, samt praktiska länkar till det du kan behöva under din tid hos oss.
När du börjar dina studier hos oss så informeras du om vilka rutiner och policys som gäller. Generellt så kan man säga att förutsättningarna är desamma som i yrkeslivet. Du förväntas vara närvarande och genomföra de uppgifter som ingår i utbildningen.
Du har rätt till stöd och särskilda anpassningar, genom hjälpmedel eller upprättande av en individuell studieplan. Det viktigaste är att du tidigt har en dialog med dina undervisande lärare och med utbildningsledaren. Vi vill att din utbildning ska bli så bra som möjligt!
Vi har en likabehandlingsplan som säger att ingen ska bli orättvist behandlad och att alla har samma rättigheter och ska känna trygghet under sin tid hos oss. Att bryta mot dessa tas på stort allvar. Tillsammans skapar vi en god arbetsmiljö!
Du är försäkrad under skoltid och under utbildningsmomentet lärande i arbete (LIA), oavsett om det görs i Sverige eller utomlands.
Läs mer
Besök Kammarkollegiets hemsida Länk till annan webbplats.
Tänk på att anmäla till oss om en olycka händer, eller nästan händer. Så kallad ”aj eller oj”. Det gäller både den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön. All information som hjälper oss att bli bättre är värdefull!
Är du missnöjd med något i din utbildning?
Om vår verksamhet inte motsvarar dina förväntningar eller om du är missnöjd med något, så vill vi gärna att du framför detta. Det är viktigt då det stärker inflytandet för dig som studerande, ser till att eventuella brister åtgärdas så snabbt som möjligt och hjälper oss att utveckla verksamhetens kvalité.
Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med din utbildning så framför du detta i första hand till undervisande eller till utbildningsledare. Det görs här en bedömning om ärendet kan lösas direkt med enkla medel eller om det bör utredas vidare.
Prata gärna med andra som går samma utbildning för att tillsammans kunna påverka. Involvera även studeranderepresentanten på din utbildning. Ditt klagomål kan vara muntligt eller skriftligt.
Du har rätt att vara anonym men tänk då på att vi inte har möjlighet att efterfråga mer information eller ge återkoppling.
Om du fortfarande är missnöjd efter en första dialog så ber vi dig vända dig till rektor med ditt klagomål. Det underlättar vår hantering av ärendet om detta lämnas in skriftligt, helst genom vårt webbformulär.
Rektor utreder då vidare orsaken till att klagomålet kvarstår tillsammans med utbildningsledare. Observera att alla inkomna klagomål som regel blir allmänna handlingar.
För att kunna följa upp och åtgärda bristerna på ett systematiskt sätt genomförs utredning i följande steg:
- Kartläggning
- Analys
- Förslag på åtgärder
- Uppföljning
Alla som berörs av klagomålet får komma till tals och utredningen ska dokumenteras. Samtliga får även återkoppling gällande hantering av ärendet.
Om du efter kontakt med rektor fortfarande inte är nöjd så tar du kontakt med en för ärendet lämplig instans utanför verksamheten.
Gäller det utbildningens innehåll så är det i första hand Myndigheten för yrkeshögskolan som du ska vända dig till. För att få stöd och råd kan du även vända dig till Sveriges förenade studentkårer. Se länkar längst ner på sidan.
Hjälp och support
Behöver du hjälp med våra digitala verktyg, som ex Unikum, Samarbeta, Microsoft 365 eller andra programvaror?
Kontakta Anna Isaksson via Teams eller E-post: anna.isaksson@skelleftea.se.
Har du funderingar kring vilka val du ska göra för att hitta rätt i yrkeslivet så är du välkommen att kontakta CV.
Här finns våra studie- och yrkesvägledare till hjälp för att du ska hitta just din väg.
Om du har frågor gällande din utbildning ska du i första hand vända dig till din utbildningsledare. Har du däremot funderingar kring CSN eller behöver få ett intyg till exempelvis arbetsgivare eller Försäkringskassan, då ska du vända dig till vår studerandeservice. Är du osäker så är du alltid välkommen att vända dig hit med frågor, stora som små, så kan vi guida dig vidare om så är fallet.
Kontakta oss på: yh@skelleftea.se