Manus: Kristina Sundin Jonssons nyhetsvideo, tisdag 22 mars

Kristina Sundin Jonsson:

Hej, jag heter Kristina och jag är kommundirektör i Skellefteå kommun och varannan vecka har jag videorapporter över det aktuella läget i Skellefteå och det som händer här.

Men idag ska vi återigen prata om kriget i Ukraina. Just nu pågår flyktingströmmar i Europa i en omfattning som vi faktiskt inte har sett sedan andra världskriget. Enligt FN:S flyktingorgan, UNHCR, är just nu cirka tre och en halv miljoner människor på flykt. Naturligtvis helt ofattbara tragedier som utspelar sig runt omkring oss.

Nu har de första flyktingarna börjat anlända till Skellefteå kommun och förutom de individer som har tagit sig hit på egen hand, så kom ungefär 100 personer hit under helgen.

Vi ska prata om flyktingkrisen idag och av den anledningen har jag återigen med mig kommunens säkerhetschef Patrik Nilsson. Välkommen hit

Patrik Nilsson:

Tack.

Kristina:

Kan du berätta om det som har hänt under helgen?

Patrik:

Vi fick en förfrågan från Migrationsverket i torsdags om att aktivera ett så kallat evakueringsboende. Under helgen kom, precis som du nämnde, ungefär 100 flyktingar till Byske Camping.

Kristina:

Vilken kapacitet har vi att ta emot fler flyktingar i Skellefteå kommun?

Patrik:

Vi har sedan tidigare inventerat så kallade evakueringsplatser som vi skulle kunna sätta upp i kommunen. Vi har rätt bra möjlighet, skulle jag säga, vi har inventerat ungefär 400 platser. Sedan tillkommer det personal, mat och sånt vi måste stå för. Men jag skulle säga att vi har en god beredskap.

Kristina:

Vilken roll har vi som kommun i den här flyktingmottagandet och vilken roll har Migrationsverket och frivilligorganisationerna, som gör ett fantastiskt jobb?

Patrik:

När det gäller evakueringsplatserna så har Migrationsverket kvar administrationen och liknande. Kommunen ska stå för en helhetslösning när det gäller boende, mat, hygienartiklar. De frivilliga, dom är en fantastisk resurs när det handlar om ge saker, ta hand om gåvor och ta hand om människor.

Kristina:

De människor som kommer hit har rätt arbete direkt och även att gå i skola och det behöver vi organisera.

Patrik:

Precis. Det är också ett omfattande jobb, men det är många som jobbar hårt nu för att hjälpa till här.

Kristina:

Vi är många som känner oss bestörta och oroliga över det som händer då angående kriget i Ukraina. Vad kan vi som privatpersoner göra?

Patrik:

Jag har sagt det tidigare och det handlar mycket om att se över sin hemberedskap. Det ska man ha gjort sedan tidigare, innan kriget. Sen tycker jag att man ska försöka leva som vanligt. Det är mitt råd.

Kristina:

Om man vill hjälpa de flyktingarna som kommer hit, hur är bästa sättet att göra det på?

Patrik:

Genom en välkänd organisation.

Tusen tack Patrik.

Vi på Skellefteå kommun kommer naturligtvis att följa det här omvärldsläget väldigt noga. Vi förbereder oss för att agera inom de områden som vi bedömer är nödvändigt. Uppstår det flera situationer som påverkar oss på olika sätt så kommer jag också att belysa det i kommande program.

Ta gärna del av vår webb, där kan du hela tiden hålla dig uppdaterad kring vad som händer i de här frågorna, skelleftea.se/omvärdsläget.

Tack till er som lyssnat och vi ses igen senare.