Trafiklösningar i Hedensbyn

Förslaget handlar om nya trafiklösningar runt Hedensbyn.

  • Förslagsläggare: Tobias Tonvall
  • Besvaras av: Samhällsbyggnad
  • Registrerat: 2025-03-25
  • E-tjänstnummer: : #546364

Vad vill du ska ändras eller förändras?

Jag har skissat på ett förslag till trafiklösningar kring Hedensbyn och Skellefteälven. Många av delarna förutsätter att Trafikverket väljer att lokalisera nya E4 längs Östra Leden, men andra delar handlar om möjligheter som skapas med den nya Norrbotniabanan och kan på så vis även fungera som inspiration även om lokaliseringsvalet för E4 skulle falla på alternativ Tuvan. Idén med två passager över älven, som presenterades i Trafikverkets samrådshandling, är mycket intressant ur trafiksynpunkt.

Möjligheterna som det skapar, tillsammans med Norrbotniabanan, är många:

  • Ökad tillgänglighet för biltrafik
  • Ökad tillgänglighet för gång- och cykeltrafik
  • Förbättringar av Skellefteå lokalbusstrafik
  • Förbättrad separation av långväga och lokal trafik
  • Kortare responstid för Räddningstjänsten

Hedensby strand

Utöver ovanstående punkter så skulle ett färdigställande av Norrbotniabanan och E4 Östra Leden (om lokaliseringsvalet faller på den förstås), möjliggöra utveckling av området kring Mjölnargatan nedanför väg 372 och Norrbotniabanan. Även om området ligger omgärdat av olika trafikleder, har man en god och nära tillgänglighet till olika delar av Skellefteå, och dessutom nära till vattenkontakt som i framtiden inte längre hindras av Skelleftebanans nuvarande spårsträckning längs älvskanten. I förslaget kallar jag området för Hedensby Strand.

Dubbeldäckad bro

I förslaget har jag skissat på en tänkbar dubbeldäckad bro över älven. Jag bifogar ett fotomontage om hur det kanske skulle kunna se ut. Trafikverkets samrådshandling från det senaste samrådet innehåller en idéskiss på en lösning med två broar över älven. Men eftersom E4 lär få en så pass hög profil över älven, blir det intressant att fundera om det kunde vara möjligt att få in den andra brons läge direkt under E4, och på så vis kunna möjliggöra att göra en bro med två plan. Möjligen kunde det vara billigare att bygga en dubbeldäckad bro istället för två separata broar. I förslaget har jag föreställt mig en fackverksbro där E4 går ovanpå fackverket, vilket skulle kunna skapa ett intressant visuellt intryck för bron, och kanske möjliggöra att kunna skapa en vackrare bro över älven, i ett läge där många människor kommer att se den under många års tid. En bro istället för två, tillsammans med att det ev. blir
möjligt med färre brostöd i älven, kan också möjligen förenkla både miljöprocesser och byggtid.

Hedensbyleden

Det nu nedlagda industrispåret Hedensbyspåret har ett läge som möjliggör för en ny led för biltrafik och gång- och cykeltrafik, som jag i förslaget har valt att kalla för Hedensbyleden. Redan i Trafikverkets järnvägsplan för denna delsträcka av Norrbotniabanan, föreslås delar av spårsträckningen både som permanent tillfartsväg till de boende på Mjölnargatan, och tas i anspråk som byggväg
upp mot Risbergsgatan.

I Trafikverkets Samrådshandling för E4, finns även sträckningen med som trafikplats på väg 372 som sedan leder ner mot älvstranden och kopplar mot en ny bro över älven. I mitt förslag är Hedensbyleden en trafikled som börjar i söder på Bockholmsvägen, och som går norrut över älven och fortsätter norrut i det gamla Hedensbyspårets läge upp till Risbergsgatan, eller möjligen ända upp till Torsgatan.
Den nya leden får många funktioner som är gynnsamma för Skellefteås trafiksystem:

En extra passage över älven, som medför att lokal trafik i högre grad separeras från trafiken längs E4 jämfört med om det blir en enda bropassage.

Planskildheten under 372 innebär att lokal trafik kan passera söderut och norrut utan att påverkas av trafiken på 372, vilket bättre separerar den lokala trafiken och den mer långväga trafiken längs 372, och även lär avlasta både E4 och korsningen mellan 372 och Svedjevägen. Hedensbyleden ökar tillsammans med den nya älvbron tillgängligheten för biltrafik mellan Skellefteås delar söder om älven och Skellefteås nordöstra delar.

Hedensbyleden skapar förutsättningar för en bättre lokal busstrafik i Skellefteå

Hedensbyleden ger möjlighet att förtäta Skellefteås gång- och cykeltrafiknät i östra delen av Skellefteå, och ökar också, tack vare älvbron, även tillgängligheten för gång- och cykeltrafik mellan Skellefteås södra och östra delar.

Busstrafik

Flera av lokaltrafikens linjer trafikerar idag väg 372, vilket innebär en sårbarhet vid rusningstid med risk för dålig framkomlighet med förseningar som resultat. I mitt förslag förlängs Östra Nygatan i Älvsbacka med en bussgata som går längs den gamla spårlinjen för Skelleftebanan. På så vis kopplas Hedensbyleden ihop med Älvsbacka utan behov av att åka upp på 372. Busstrafiken kan sedan fortsätta österut längs Hedtorpsgatan, som kopplas till Hedensbyleden, och möjligen även fortsätta ända till Bergsbyvägen genom att följa Tuvagårdsvägen vidare. På så vis skulle man kunna helt frikoppla busstrafiken mot Bergsbyn från 372.

Busstrafiken kan också åka längs med Hedensbyleden norrut och på så vis passera planskilt under 372. Förstås innebär den nya älvbron möjligheter för busstrafiken att lättare passera över älven, utan att vara hänvisad till Viktoriagatan eller Bergsbydammen.

Det är möjligt att många busslinjer skulle kunna använda Hedensbyleden och att området skulle kunna få karaktären att ett slags yttre nav där många busslinjer sammanfaller. Dessutom skulle det kunna finnas möjlighet att ha ett utbyte mellan regional busstrafik, som kan få en busshållplats nära Hedensbyleden på 372, och lokaltrafiken, som lämpligen får busshållplatser placerade nära passagen under 372.

Gång- och cykeltrafik

Ett gång- och cykelstråk i sträckningen för den gamla Skelleftebanan, skulle vara ett mycket tillgängligt och troligen vackert stråk för Skellefteås fotgängare och cyklister. Från Älvsbacka följer man stråket österut tillsammans med den nya bussgatan, och passerar under den nya bron, alldeles vid älvskanten, och kan sedan fortsätta österut, förbi Risön och vidare mot Norra Tuvan, där man kan angöra Tuvagårdsvägens älvnära del vid Skelleftebanan, alldeles i närheten av Tuvagården. GC-trafik mot Bergsbyn kan sedan ta sig upp till Tuvagården och sedan fortsätta österut längs Tuvagårdsvägen mot Bergsbyvägen.

Idag är det besvärligt att från GC-stråket längs norra älvsstranden ta sig norrut upp i Skellefteås östra delar. Mellan Blomstervägen i Morön och Svedjevägen i Hedensbyns industriområde, finns idag inga planskilda passager under 372. Hedensbyleden skulle med mitt förslag bli ett bra alternativ för fotgängare och cyklister på väg från centrum i riktning mot Hedensbyn, Moröns östra del, Moröhöjden och även Morö Backe Centrum och Morö Backes östra delar. Tack vare älvbron förkortas också sträckan ytterligare för fotgängare och cyklister från Södra Hedensbyn och gissningsvis större delen av Anderstorp, när de har de tidigare nämnda delarna av Skellefteå som mål. Även delar av Bergsbyn blir närmare för dessa resenärer, som dessutom får en trevligare resväg där man inte behöver färdas längs med Bockholmsvägen.

Det finns goda möjligheter att ta vara på befintliga planskildheter, som t ex att låta GC-väg passera under älvbron vid de båda brofästena, samt att använda passagerna under Norrbotniabanan och den befintliga passagen under 372 där Hedensbyleden föreslås dras. Den enda helt nya GC-planskildheten jag ser behöver byggas är en GC-tunnel som kopplar samman Rosgatan och Strågatan, och passerar under på- och avfarterna till E4 (som i sin tur också ligger under E4-bron).

Den enda platsen där det blir en korsning i plan mot en trafikerad gata är längs Hedensbyleden vid korsningen med Hedtorpsgatan. Här krävs planering för att se till att det blir säkra passager i plan, särskilt ifall det kan tänkas att många bussresenärer ska passera här mellan bussbyten.

Biltrafik

Förslaget innebär möjligen att E4 kan ha en skyltad hastighet 110 km/h, i och med att det inte blir några korsningar som minskar framkomligheten utan endast på- och avfarter.

En trafikplats mot E4 byggs söder om älven med möjlighet till samtliga korsningsrörelser, mellan E4, Bockholmsvägen och Hedensbyleden. Motsvarande trafikplats norr om älven blir begränsad till en påfart norrgående, och en avfart södergående. Trafik söderut måste ta trafikplatsens södra ben som kopplar till Hedensbyleden och därifrån köra över älven till den södra trafikplatsen för att ta sig upp på E4.

E4 tillsammans med Hedensbyleden lär bli en stor avlastning på Viktoriagatan, som ligger långt västerut från Skellefteås östra delar och i många fall lär väljas bort till förmån för någon av de nya passagerna. Hedensbyleden innebär också att biltrafik kan passera planskilt under 372, vilket lär minska restiden särskilt i rusningstid. Hedensbyleden skulle kunna förlängas norrut ända till Torsgatan, och på så vis minska behovet för trafik från Torsgatan att använda E4 för att ta sig över älven, om det blir en koppling mellan Torsgatan och E4. I det fall Torsgatan inte får någon koppling till E4, blir betydelsen av Hedensbyleden ännu större i och med att den tillsammans med Svedjevägen blir de enda kopplingarna till 372
och E4 i Hedensbyn.

Hedensbyleden och E4 innebär också kortare responstider till södra sidan av älven, i och med att Räddningstjänsten nyligen flyttats till Svedjevägen alldeles i närheten

Varför vill du att det ska ändras eller förändras?

Samma som ovan text

Senast uppdaterad: