Uppmärkning av gång- och cykelbanor
Förslaget handlar om att tydliggöra vilken sida man ska gå eller cykla på.
- Förslagsläggare: Anonym
- Besvaras av: Samhällsbyggnadsnämnden
- Registrerat: 2025-09-03
- E-tjänstnummer: #611537
Vad vill du ska ändras eller förändras?
Att man märker upp asfalten på gång och cykelbanor med vilken sida man ska gå och cykla på alternativt sätter upp skyltar. Framförallt i centralorten där det behovet nog är större med fler människor som delar utrymmet
Varför vill du att det ska ändras eller förändras?
Jag upplever att trafiksituationen på gång- och cykelbanor har blivit stökigare och osäkrare de senaste åren. Jag fick lära mig att man går på vänster sida och cyklar på höger för att de gångare och cyklister som möts närmast ska se varandra. Numer färdas människor på olika sidor helt slumpmässigt och man hamnar inte sällan i situationer där när fordonsburna swishar förbi bakom ens axel ganska nära för att de måste åka slalom mellan alla andra. När gångare möts på samma sida och någon måste vika ut så finns det en överhängande risk att bli påkörd bakifrån om man inte ser sig om ordentligt. Utöver det har uppmärksamheten bland gångare klart försämrats då man inte sällan har sin uppmärksamhet riktat på annat som exempelvis mobilen. Jag möter dessutom ibland personer med intellektuella funktionsnedsättningar som verkar osäkra då man möter andra på "fel" sida. Så för dem skulle det förhoppningsvis också bli tydligare och tryggare. Jag tycker mig se när man besöker andra städer att det är ganska vanligt med uppmärkning och skyltning av gång- och cykelbanor.
Svar
Tack för ditt förslag!
I centrummiljöer och andra miljöer med höga flöden av gående och cyklister, eftersträvas att huvudcykelnätet utformas med delad gång- och cykelbana.
En delad gång- och cykelbana innebär att ytorna delas upp i en gångbana och en cykelbana.
Uppdelningen kan göras med en mellanliggande möblerings-/vegetationszon, genom materialskillnad (asfalt/plattor) eller med målade linjer.
Delade gång- och cykelbanor märks ut med vägmärke D7 som visar vilken sida som är gångbana och vilken sida som är cykelbana.
Exempelvis byggs en delad gång- och cykelbana längs med Stationsgatan just nu och längs med Södra Lasarettsvägen finns en nyanlagd delad gång- och cykelbana.
För att det ska vara möjligt att dela upp utrymmet mellan gående och cyklister krävs ett visst utrymme för att båda trafikantgrupperna ska få tillräcklig med utrymme på sin respektive bana.
I befintliga miljöer, exempelvis i Skellefteå centrum, är gaturummet ofta begränsat vilket kan göra det svårt att erhålla tillräckligt med utrymme för att dela upp banorna.
I övriga miljöer, där varken cykeltrafiken eller fotgängarflödena är så pass stora bygger Skellefteå kommun vanligen gemensamma gång- och cykelbanor, vilket innebär att fotgängare och cyklister delar på samma yta.
Högertrafik gäller för cyklister och gående ska, om möjligt, färdas längst till vänster i färdriktningen.
Med vänlig hälsning, Robert, trafikchef