E-handel och e-faktura

Skellefteå kommun vill öka sin elektroniska handel. Vi har ett elektroniskt beställarsystem där  beställningar registreras. Om krav på e-handel finns ska det framgå av upphandlingsdokumenten.

Skicka e-faktura via Apix (Länk till annan webbplats)

Elektroniska beställningar till leverantörer

Vi kan garantera hög ramavtalstrohet genom att våra beställningar/avrop kommer till dig som e-post, skapat i ett beställarsystem hos oss. Beställningarna baseras på dina prislistor och kataloger.

Gratis elektronisk fakturering för alla leverantörer

Du kan skicka e-fakturor till oss utan kostnad på ett snabbt och smidigt sätt. Läs mer via länken "Att skicka fakturor till kommunen" till höger.

Om du vill skicka e-fakturor utan att behöva installera en programvara kan du använda länken ”Skicka e-faktura” till på den här sidan. Efter inloggning kan du registrera din faktura i det färdiga formuläret.

Här förklaras några vanliga begrepp inom elektronisk handel.

VAN

Förkortning av "Value Added Network", vilket är ett tredjepartsföretag som hjälper leverantörer att skicka elektroniska fakturor (så kallade Svefakturor) eller att använda sig av webb-EDI lösningar.

Svefaktura

En standard för enkel elektronisk utväxling av fakturor. Svefakturan är att betrakta som ett alternativ till skanning/tolkning av pappersfakturor. Den är lätt och ekonomisk att använda. Svefakturan är obligatorisk för svenska, statliga myndigheter från och med 2008.

Webb-EDI

Skellefteå kommuns webb-EDI lösning består av en mall på vår hemsida, där leverantörerna direkt matar in sin faktura. Denna konverteras sedan till en Svefaktura och förs in i vårt fakturahanteringssystem.

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad:
Till toppen
0910-73 50 00

Besöksadress: Stadshuset,
Trädgårdsgatan 6, Skellefteå

kundtjanst@skelleftea.se