Hur kan vi nå er som arbetar vårdnära?
Socialkontorets ledningsgrupp vill veta hur de på bästa sätt kan nå ut med viktig information till vårdnära personal. Det kan handla om rättigheter och skyldigheter för alla kommunanställda eller nya rutiner på arbetsplatsen eller på hela Socialkontoret.
Idag har vi många olika sätt att skicka ut information och ledningen på socialkontoret upplever att det är svårt att nå ut till medarbetare via e-post eller intranätet Insidan. Därför kommer två personer som arbetar centralt på kommunen under några veckor prata med medarbetare och chefer om vad de har för tankar kring det.
Med vårdnära personal menas alla som jobbar närmast brukaren på Vård och omsorg och Stöd och service.
Ledningsgruppen hoppas hitta lösningar för att dela information, men även för att ha dialog, på ett sätt som passar vårdnära personal.
För när information och dialog kan göras på ett bra sätt bidrar det till ett fungerande Socialkontor.
Steg 1: Undersöka behov och utmaningar
Innan en lösning kan tas fram behöver vi veta vilka behov och utmaningar som vårdnära personal har på sin arbetsplats och i sin yrkesroll. Därför kommer arbetet startas med:
- Intervjuer med ett antal medarbetare och enhetschefer som arbetar i verksamheter på Stöd och Service och Vård- och omsorg.
- Regelbundna korta frågor som medarbetare kan svara på genom att skanna QR-koder som sätts upp på arbetsplatser.
När vi vet mer om medarbetarnas förutsättningar kan verksamhetschefer, personer ur ledningsgrupp och stödfunktioner som HR och fackliga intervjuas. Det är för att ta reda på ytterligare förutsättningar som finns inom kommunen att tillgängliggöra och skriva information.
Steg 2: Hitta möjliga lösningar baserat på behoven och utmaningarna
Baserat på behoven och utmaningarna som medarbetare och enhetschefer berättar om kan vi ta fram förslag på olika lösningar.
De olika lösningarna måste både ta hänsyn till medarbetares arbetssituation och förutsättningarna som finns på resterande Socialkontoret.
Steg 3: Använda lösning (och följa upp)
Eftersom vi inte vet i ett första skede vilken lösningen blir, är det svårt att beskriva detta steg på förhand. Men oavsett lösning som väljs, måste den börja användas och sedan utvärderas för att kunna se om den fått effekt.
Som medarbetare kan du delta på två olika sätt. Då kan du:
- Besvara några korta frågor anonymt under december och januari genom att klicka här (Panelista, länk) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du kan också skanna QR-koden på affischerna eller infomationen som din chef har skickat ut till dig och dina arbetskamrater.
- Delta på intervju som genomförs av de som ansvarar för arbetet. Kontakta oss gärna om du vill dela med dig av dina tankar.
Du kan välja själv att vara anonym när du besvarar frågorna via QR-koden. Svaren som du ger på intervju kommer att anonymiseras och går inte att spåra tillbaka till dig.
Som enhetschef, stödpersonal, samordnare eller annan viktig intressent till arbetet kan du delta genom att vara med på intervjuer som ni bokas in på. Om du inte redan har kontaktats om att delta, men gärna vill det, så kan du kontakta oss.
Vill du kontakta oss?
Arbetet utförs av Mimmi Johansson och Simone Wahlberg på IT och verksamhetsutvecking, Support och Lokaler.
Kom i kontakt med oss genom att mejla mimmi.a.johansson@skelleftea.se och simone.wahlberg@skelleftea.se