Cykelöverfarter och cykelpassager

Skellefteå kommun bygger cykelöverfarter för att det ska blir enklare och säkrare för dig som cyklar att korsa gator. De som regelbundet cyklar till jobb eller skola bidrar till en bättre miljö och känner ofta ett ökat välmående. Dessutom blir det mindre biltrafik i Skellefteå om fler väljer cykeln, vilket gynnar den som av olika skäl inte kan cykla eller dig själv den dagen du behöver ta bilen till centrum.

Cykelöverfarterna är en ny typ av hastighetssäkrade överfarter där bilister lämnar företräde till cyklande - som övergångsställen för gående, fast för cyklister.

Under 2024 byggs de fyra första cykelöverfarterna i Skellefteå centrum; längs Södra Lasarettsvägen, Storgatan och Nygatan. Skellefteå kommun kommer successivt att bygga fler cykelöverfarter längs med huvudcykelstråken. Allt för att uppmuntra fler Skelleftebor att börja cykla.

Med tydliga regler och hastighetssäkrade överfarter byggs osäkerheter vid korsningar bort, vilket är positivt för alla trafikanter. Tänk på att ett gott samspel mellan alla trafikanter alltid är viktigt för säkerheten. Anpassa hastigheten efter trafiksituationen och visa varandra hänsyn.

Här nedan kan du läsa mer om vad som gäller och hur du känner igen en cykelöverfart.

Vet du vilka regler som gäller på en cykelöverfart? Kort sagt har fordonsförare väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II på en cykelöverfart.

Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en gata. Cykelöverfarten märks alltid ut med vägmarkering och vägmärke för cykelöverfart och ska ha en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Det måste också finnas en lokal trafikföreskrift om cykelöverfart.

Precis som vid övergångsställen är ett samspel trafikanter emellan viktigt. Ett bra samspel bygger på ögonkontakt, att vi följer trafikreglerna och anpassar hastigheten. Därför är det viktigt att cyklisten försäkrar sig om att fordonsföraren uppmärksammat cyklisten. Visa hänsyn och var rädda om varandra i trafiken.

Vid cykelöverfarter gäller det här:

  • Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
  • Du som cyklist (och förare av moped klass II) ska ta hänsyn till hastigheten och avståndet till fordonet som närmar sig överfarten innan du cyklar ut på cykelöverfarten.
  • Fordon på körbanan får inte köra om strax före eller på en cykelöverfart.
  • Det är förbjudet att stanna eller parkera närmare än tio meter före en cykelöverfart.

Reglerna för cykelöverfart gäller där vägmärket "Cykelöverfart" är uppsatt.

Så känner du igen en cykelöverfart

Cykelöverfarterna känns framför allt igen genom vägmärket för cykelöverfart. Cykelöverfarten har även vägmarkeringar och är hastighetssäkrade med farthinder i körbanan så att de fordon som ska korsa cykelöverfarten inte kör fortare än 30 kilometer i timmen.

En cykelöverfart är skyltad med vägmärket "Cykelöverfart"

En cykelöverfart är skyltad med vägmärket "Cykelöverfart"

En cykelöverfart har vita vägmarkeringar.

En cykelöverfart har vita vägmarkeringar.

En cykelpassage är ”en del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering”.

Ibland är cykelpassagen upphöjd men den kan också vara utformad på andra sätt. En cykelpassage är bevakad om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polis och i annat fall obevakad.

Cykelpassager ligger oftast intill övergångställen och markeras med vitmålade fyrkanter. Grundregeln för en cykelpassage eller övergångsställe med kombinerad cykelpassage, är att cyklisten har väjningsplikt mot biltrafiken. Cyklisten ska ta hänsyn till fordon som närmar sig och korsa gatan endast när det kan ske utan fara. Bilisten som närmar sig cykelpassagen ska anpassa sin fart till cyklisterna som korsar gatan. När fordon som har svängt i en korsning och korsar en cykelpassage, ska fordonen lämna företräde till cyklisten.

Vid en cykelpassage används inget särskilt vägmärke för att märka ut denna.

Vid obevakade cykelpassager gäller detta:

  • Fordonsförare på gatan ska anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklisten som är ute på cykelpassagen.
  • Den som cyklar eller kör moped klass II på cykelbanan ska väja för trafik från en korsande gata.
  • Fordonsförare får inte köra om strax före eller på en obevakad cykelpassage.
  • Det är förbjudet att stanna eller parkera närmare än 10 meter före en obevakad cykelpassage.

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

En cykelöverfart är en korsningspunkt för cyklister där bilisterna har väjningsplikt mot cyklisten. Den är också hastighetssäkrad, har ett vägmärke och vägmarkeringar.

En cykelpassage är också en korsningspunkt för cyklister men bilisterna har inte väjningsplikt mot cyklisten. Vid en cykelpassage används inget vägmärke för att märka ut denna, därmot finns ofta vägmarkeringar.

Oavsett vilka regler som gäller måste cyklister, fotgängare och bilister samspela med varandra. Du som cyklist har alltid skyldighet att hålla uppsikt när du korsar en gata. 

Trots att du har företräde måste du samspela med bilister och andra trafikanter i trafikmiljön. Du måste anpassa farten så att du hinner synas och så att du hinner stanna om du måste. Allt handlar om samspel.

Precis som vid övergångsställen gäller ett samspel trafikanter emellan. Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklister som befinner sig på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten men det är viktigt att cyklisten försäkrar sig om att fordonsföraren uppmärksammar cyklisten. När du som cyklist kommer in på en cykelöverfart från en cykelbana ska du ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordonen som närmar sig överfarten.

En cykelöverfart markeras med en upphöjning, vägmarkeringar och vägmärken för cykelöverfart. På vintern är det, av naturliga skäl, svårt att se vägmarkeringarna. Vägmärket och upphöjningen synliggör cykelöverfarten även vintertid.

Vi vet att fler väljer att cykla om de rätta förutsättningarna finns och just trafiksäkerhet är för många en avgörande faktor. Cyklisterna är en mycket viktig del i det hållbara transportsystemet och en tryggare trafikmiljö kan locka fler till att cykla. Cykelöverfarter finns i cirka 30 kommuner i Sverige idag och har funnits sedan 2014. En rapport från Trafikverket som undersökte resultatet av dessa cykelöverfarter visar att olyckorna var färre än innan, men att det behövs en betydligt längre tidsintervall för att säkert kunna konstatera förändringar. Generellt är det viktigt att visa hänsyn i trafiken, att ha samspel och följa trafikregler. När fler cyklar blir det fler lediga parkeringsplatser och bättre framkomlighet för alla trafikanter.

En cykelöverfart har vägmarkeringar, ett vägmärke och är upphöjd. Det måste också finnas en lokal trafikföreskrift om cykelöverfart. Cykelöverfarterna kommer i första hand att finnas längs med huvudcykelnätet där många cyklar och där vi vill att cyklisterna ska ha god framkomlighet. Trots detta ställningstagande är vi ibland tvungna att ha cykelpassager längs med huvudcykelnätet. Orsakerna är flera och kan variera. Det kan exempelvis röra sig om siktproblem eller att biltrafiken på den korsande gatan är så pass låg att det inte finns några framkomlighetsproblem för cyklisterna.

Senast uppdaterad: