Styrketräning och frisk luft är nyttigt för oss. Vill du kombinera dessa två så finns det möjlighet att göra detta på ett flertal platser i Skellefteå kommun. Träningen i utegymmen och hinderbanan är dessutom helt gratis!

Hinderbana

Vid starten av Vitbergets elljusspår finns det en cirka 300 meter lång hinderbana med tio olika hinder av olika svårighetsgrad.

Vid varje hinder finns instruktioner om hur du använder hindret. Gå banan först och läs instruktionerna noga innan du börjar.
Glöm inte att värma upp ordentligt.

Säkerhet

  • All användning av banan sker på egen risk.
  • Vuxna ansvarar för barn i området.
  • Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.
  • Vid skador eller olyckor kontakta 112.

Har du synpunkter eller idéer om hinderbanan? Kontakta kommunen.

Orienteringskarta över de 10 hindren i hinderbanan

Hinder 1 - Kryphindret
Passera på valfritt sätt genom hindret

Teknik Använd både ben och armar för att krypa genom hindret. Håll armarna brett isär och fäst blicken ned i backen för att undvika att fastna i repet.

Hinder 2 - Lådan
Passera hindret med hjälp av repen.
Teknik Spring mot väggen och greppa tag i repet. Dra dig upp med armarna och hjälp till med benen genom att trycka ifrån. Hoppa sedan ned eller
vänd dig om med magen mot väggen och ”släpp ner” kroppen. Ta sats för att hoppa upp på nästa
vägg. Använd överkroppen för att trycka dig upp och kasta sedan över benen och hoppa ned.
Hjälpmedel Använd klossarna vid repväggen för att få ett bättre fäste då du ska trycka ifrån med benen. Känns väggen för tung att klättra över - välj då att börja på lådan istället för på marken.

Hinder 3 - Balansgången
Passera på valfritt sätt över hindret

Teknik Kliv upp och gå balansgång på hindret. Ta hjälp av armarna genom att sträcka ut dem åt sidorna för att hålla balansen.

Hinder 4 - Armgången
Passera på valfritt sätt genom hindret

Teknik Kom in i hindret med lite fart. Hoppa upp och greppa tag i stängerna med varannan hand. Med ett jämt tempo kan du nu ”gunga” dig igenom hindret, en stång i taget.
Hjälpmedel Stängerna på sidorna av hindret kan användas i fall du vill ta korta pauser eller för att gå på.

Hinder 5 - Tripp Trapp
Passera på valfritt sätt över hindret

Teknik
För att ta dig genom detta hinder hoppar du över första stocken och kryper sedan under den främre, upprepa sedan detta en gång till.
Du kan också genomföra hindret omvänt, kryp över första stocken och sedan hoppa över den främre, upprepa sedan detta en gång till.

Hinder 6 - Däcken
Passera hindret genom att trampa i däcken

Teknik Spring genom hindret genom att kliva i däcken
med varannan fot.

Hinder 7 - Nätväggen
Passera på valfritt sätt över hindret

Teknik Använd både ben och armar för att klättra upp till hindrets topp. Släng över benen för att sedan klättra ned på andra sidan.

Hinder 8 - Repbalansen
Passera på valfritt sätt över hindret

Teknik Ställ dig på det nedre repet och greppa tag i det övre repet. Balansera dig genom hindret från
start till slut.

Hinder 9 - Zick Zack
Passera på valfritt sätt över hindret

Teknik Kliv upp och gå balansgång på hindret. Ta hjälp av armarna genom att sträcka ut dem åt sidorna för att hålla balansen.

Hinder 10 - Klätterväggen
Passera på valfritt sätt över hindret

Teknik Använd både ben och armar för att klättra upp till hindrets topp. Släng över benen för att sedan klättra ned eller hoppa från lämplig höjd.

Sedan 2020 finns en barnhinderbana vid starten av Vitbergets elljusspår. Här kan du prova på olika banor där olika färdigheter kan testas.

Banan är cirka 70 meter lång och innehåller nio hinder av olika slag. Banan går från start till mål. Vid varje hinder finns instruktioner om hur du använder hindret. Gå banan först och läs instruktionerna noga innan du börjar.

Glöm inte att värma upp ordentligt innan du börjar.

Säkerhet

  • All användning av banan sker på egen risk.
  • Vuxna ansvarar för barn i området.
  • Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.
  • Vid skador eller olyckor kontakta 112.
Bilden visar en orienteringstavla för barnhinderbanan på Vitberget

Hinder 1 - Trassel
Passera genom att krypa under repen eller balansera på repen för att ta dig fram.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 2 - Fortet
Passera genom att gå eller dra dig upp till toppen. Hoppa eller klättra ner i fortet och klättra upp på andra sidan. Klättra sedan ner på baksidan.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 3 - Huggormen
Passera genom att balansera på hindret.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 4 - Tarzan
Passera genom att gå igenom, balansera på pinnarna eller via armgång.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 5 - Hiphop
Passera genom att gå över och under hindret.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 6 - Mullvaden
Passera genom att krypa genom hindret.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 7 - Spindelnätet
Passera genom att klättra över och ner på andra sidan av hindret.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 8 - Hängbron
Passera genom att balansera på repen.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Hinder 9 - Muren
Passera genom att klättra över på andra sidan av hindret.

Säkerhet All användning av banan sker på egen risk. Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.

Utegym

Bergsbyn - vid elljusspåret vid Bergvallen.

Skelleftehamn - vid Lungan nedanför vattentornet och västra delen av elljusspåret parallellt med Grundgatan och vid Örjanshallen.

Säkerhet

All användning av utegym sker på egen risk.
Vuxna ansvarar för barn i området.
Tänk på halkrisken när det är fuktigt ute.
Vid skador eller olyckor kontakta 112.

Har du synpunkter eller idéer om gym eller hinderbana?
Kontakta kommunen på telefon: +46 (0)910-73 50 00

Övningar i utegym

Några förslag på övningar att utföra på utegymmet.
Klicka på bilderna för att förstora dem.

Dips

  1. Stå med ansiktet riktat mot ställningen.
  2. Greppa räcket och häv dig upp så att armarna är raka.
  3. Sänk överkroppen genom att böja armarna vid armbågen.
    Överkroppen sänks så att överarmarna är parallella med stången.
  4. Häv dig sedan tillbaka till utgångsläget med raka armar.

Knäböj

  1. Ställ dig stadigt under stången med ansiktet riktat från ställningen.
  2. Placera stången bakom huvudet så att den vilar på axlarna.
  3. Häv stången upp och ned genom att böja och sträcka på benen.
  4. Stå stadigt med rak rygg och huvudet riktat framåt
    under hela övningen.

Mage

  1.  Ställ dig med ryggen mot ställningens vägg.
  2. Placera underarmarna på brädorna och greppa handtagen.
  3. Kliv upp med hjälp av stegbrädan på ställningens vägg.
  4. Med ryggen i kontakt med väggen böj benen och lyft upp knäna mot magen. Sänk sedan benen till utgångsläge.
  5. För tyngre belastning kan samma övning göras med raka ben

Ryggresning

  1. Lägg dig med magen nedåt med höftkammarna strax utanför stocken.
  2. Stick in fötterna mellan ribborna.
  3. Jobba nedifrån och upp till strax över vågrätt position med överkroppen.

Situps

  1. Sätt dig på plattformen och placera fötterna under den nedersta ribban.
  2. Gör situps.

Hitta utegym

Hitta utegym

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad:
Till toppen
0910-73 50 00

Besöksadress: Stadshuset,
Trädgårdsgatan 6, Skellefteå

kundtjanst@skelleftea.se