Stipendier
60 studenter sökte Sammes sommarstipendium
Sammes stipendium för studenter ger möjligheten att utvecklas i projekt som har stark koppling till aktuell utbildning och är en stark dragare till att bli i Skellefteå efter examen. I år sökte 60 studenter Sammes sommarstipendium med utrymme för 24 stipendiater som tillsammans delar på 580 000 kronor och ges möjligheten att utvecklas i 14 olika projekt.
Många av stipendiaterna kommer att finnas på campusområdet under sommaren medan andra kommer att vara ute på företagen. Stipendiaterna får också gå ett kortare utbildningspaket med inriktning på affärsmannaskap.
Jörgen Markgren, ansvarig för Sammes Stiftelse ser att många av de som tidigare fått Sammes sommarstipendium har blivit kvar i Skellefteå efter examen och blir en eftertraktad tillgång i näringslivet.
Fem killar i företaget Gumlin Games AB får nu efter examen möjlighet till fortsatt utveckling i Game Village i Jörn. Ingen av dem kommer från Skellefteå, säger Jörgen Markgren.
Bill Magnusson som närmar sig slutet på sin utbildning på Visual Magic på Campus Skellefteå kommer att jobba vidare på att skapa ett livekoncept byggt i Unreal Engine. Bill har de senaste 5 åren studerat video och scenkonst samt varit aktiv inom club, konsert och teater.
Det här är ett sätt för musiker att framföra digitala konserter som är mer designade efter behovet där en 3D värld designas utefter vad artisten behöver.
Jag blev helt kär när jag började med Unreal och såg dess potential för virtuella evenemang
Harry Hedlund, dataingenjör åk 3, LTU och utvecklar tillsammans med studiekompisarna Felix Gutring på Datorgrafik för spel och film, Magnus Lind och Oscar Östryd dataing spel åk 3, LTU, ett spel med fokus på intensiv närstrid och täta samarbeten där en rad olika förmågor krävs för att gå vidare. Förmågor som förbättras med hjälp av genetiken, som ska göra varje spelsession unik och spännande.
Företagsprojekt
En hel del spännande initiativ har initierats både från företag och studenter där man ser styrkan i att dra nytta av varandra kompetens och specifika förutsättningar och kunskaper. Utveckling av helt nya idéer och vidareutveckling av andra. En stor bredd på både områden och insatser och ett stort intresse från företagen att påbörja samarbeten med hjälp av Sammes stipendier som möjliggörare.
Adopticum - North Kingdom kommer att jobba vidare med hjälp av Mikael Svensson, Future Games med optiska sensorer, Unreal Engine, interaktion fysiska sensorer och en virtuell värld.
Adopticum, Veoneer kommer att ta hjälp av Jonas Pettersson, UmU teknisk fysik åk 4 med fokus på dämpning laserljus och Theodor Jonsson, UmU teknisk fysik åk 1 vad det gäller Objektdetektering.
LTU Business kommer att jobba på idén om ett Virtuellt Showroom i 3D tillsammans med två LTU-studenter Alexander Åslund, hing spel åk 2 och Emma Rehnman, grafiker åk 3.
Goldtown Games kommer att jobba tillsammans med Vincent Nord och Moa Bergström på Future Games för att utveckla simulationsspel på plattform för managerspel.
Gumlin Games kommer att få hjälp av Simon Öhlund, grafiker åk 3, LTU att utveckla innehåll till spelet "The Machine" i form av grafik, animationer, ljud/musik, UX.
Salmonfox tar hjälp av Isak Hedlund och Petra Blomqvist Visual Magic åk 2 för postproduktion av bioproduktionen Håkan Bråkan samt planering/postproduktion Håkan Bråkan 2.
Mind Detonator ska med hjälp av Peter Nilsson, Visual Magic åk 1 och Sara Willerhausen, Visual Magic åk 2 jobba vidare med promotion material till dataspelsprojekt.
Wivid med Wilma Vidmark, civ ing bio, Chalmers ska jobba med optimering fotosyntes och plantutveckling.
Bad Julie har önskat hjälp med att utveckla prototyper för ett nytt spel och tar hjälp av Emelie Hassel, Visual Magic åk 1 och Jonna Lehtonen, Visual Magic åk 2
Creative Crowd kommer att utveckla VR-simulator för övning av tillsammans med Anton Fjällman, Visual Magic åk 1.
Nirah Studios har ambitionen att tillsamman med Emmet Holm, Visual Magic åk 1 skapa props, djur och karaktärer till hardcore co-op action adventure game with survival elements.
LTU satsar på verktygsutveckling i Unreal Engine och Unity ska med hjälp av programmerare med intresse för toolsutveckling och spelprogrammering James Hoffmann, spelutveckling åk 2 och Jonathan Berg, Hing datorspel på LTU.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 7 oktober 2022