IT-support, helpdesk

På Campusbiblioteket, finns även Campus Skellefteås Helpdesk som hjälper dig som är student med datoranvändare, utlåning av datorer samt annan teknisk kringutrustning. Du får hjälp med passerkorthantering, utskrifter, datorsupport gällande campus datorer och support för användare och datorer samt bokning av datasalar. Detta gäller även universitetspersonal på Campus Skellefteå.

Kontakt och öppettider

Campus Skellefteå Helpdesk sköter också drift av teknisk utrustning för videokonferens mm

Öppet måndag -fredag 08.00-15.00
Dag före röd dag till 11.00.



Den digitala tillgängligheten är god. Vi vet hur viktigt det är att erbjuda nätverk som fungerar och på Campus försöker vi göra det så enkelt som möjligt. För Campusstudenter finns Campus Skellefteås nätverk och det får studenter information om vid uppstart.

Om du är student eller anställd på området så kan du kontakta Christer Kågström på Helpdesk

Nätverket Skeguest

För besökare på området erbjuder vi fritt nätverk, Skeguest. För att logga in i Skeguest krävs ett användarnamn och lösenord. Det beställer du speciellt via den portal som du möts av efter uppkoppling mot nätet. Inloggningsuppgifterna är giltiga i 90 dagar och användaren kan koppla upp två enheter per biljett. Behöver användaren ytterligare enheter så beställer användaren en ny biljett. Användaren kan beställa flera biljetter till ett och samma mobilnummer.


Här kan du se var du har bäst täckning:

Områden på Campus som har den bästa nätverksuppkopplingen på.

För att nyttja Eduroam måste man vara inskriven vid något universitet eller högskola. Där har resp universitet/högskola egen info om Eduroam eftersom tillvägagångssättet varierar lite beroende på var du är student. Men det finns tillgänglit här på Campus Skellefteå. Läs mer på ditt universistet/högskolas hemsida.

Helpdesk – en räddare i nöden

Christer Kågström på Helpdesk har jobbat i studenternas tjänst sedan 1987 då han började som teknisk support och senare även IT-stöd. Han är den som gör att distansstudenterna får tillgång till användarkonton efter genomförd registrering och därigenom kan ta del av de resurser som finns. IT-stödet är särskilt uppskattat.
– Den som kör fast och har frågor varför programmet uppför sig på ett visst sätt kan höra av sig till mig för hjälp. Jag sköter även tekniken för videokonferensen så att det fungerar, säger han.

På Helpdesk finns även möjligheten att låna dator, även vid tentaskrivning.
Han märker att efterfrågan på IT-support har ökat i och med att flera har börjat studera hemifrån.
– Det är en omställning vad gäller undervisning nu, även för de ansvariga för respektive utbildning som fjärrundervisar. Men universiteten har ett stort plus eftersom de varit lite av föregångare när det kommer till att mötas digitalt, det är inget nytt för oss och studenterna är också väldigt uppdaterade med den typen av teknik. Men jag finns där för de som behöver stöttning, säger Christer.

Undervisningen kan ske på olika sätt. En lärare kan lägga upp text, bild, presentationer, video och annat som du behöver för din kurs. Genom videokonferens kan du delta i till exempel gruppdiskussioner. Så även fast ni sitter på olika platser i världen så träffas ni ändå. Så här i sommartider kommer en del distansstuderande tillbaka till Skellefteå och vill sitta på Campus för att ta del av de resurser som finns på plats. Oavsett var du pluggar så har du nytta av att ta del av de tjänster som Campus Skellefteå erbjuder.

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna, även den som sitter på distans, pluggar här eller kommer hit över sommaren. Det kan handla om att låna ut kringutrustning som headset eller bistå med skrivare. Nu när antalet distansstuderande har ökat kommer behovet av teknikstöd också öka, säger han.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 oktober 2021