Tillämpad spektral avbildning för hållbar teknik
7.5 hp, Fristående kurs, Mälardalens universitet
Typ av utbildning:
Fristående kurs
Nivå:
Avancerad nivå
Studieform:
Distans
Studietakt:
50%
Utbildningsort:
Skellefteå
Undervisningstid:
undefined
Omfattning:
7.5 hp
Undervisningsspråk:
Engelska
Kursen startar:
2026-01-19
Sista dag för anmälan:
2025-10-15
Om utbildningen
Visste du att så kallade hyper- och multispektrala kameror har potential att betydligt förbättra hållbar teknik?Dessa kameror kan upptäcka detaljer och särskilja material på sätt som människans öga eller vanliga kameror inte kan. Teknikerna bakom spektral avbildning förändrar hur vi ser på och interagerar med världen. Spektrala bilder tas från plattformar som satelliter och flygplan till drönare, laboratorier och bärbara enheter, och används inom många olika områden. Dessa inkluderar allt från astronomi, jordbruk och mineralogi till medicinsk forskning, livsmedelsvetenskap, materialanalys och, viktigast av allt, hållbar teknik. Möjligheterna är enorma, och vi har bara börjat utforska vad denna teknik kan åstadkomma, särskilt inom miljö hållbarhet.Är du nyfiken på möjligheten att använda spektral avbildning för att optimera och styra hållbara system? Dyk in i denna kurs och upptäck hur spektral avbildning kan bana väg för innovativa lösningar som främjar en hållbar framtid för alla.
Startperiod
VT-26
Startvecka
Vecka 4 2026
Slutvecka
Vecka 13 2026
Behörighetskrav
120 hp varav 90 hp inom teknik och/eller naturvetenskap varav 15 hp på avancerad nivå, och 7,5 hp matematik. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska B/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Anmälningskod
13086
Kurskod
MTK349
Uppgifter om studiestöd
Uppgift om villkor för studiestöd saknas
Lärosäte som anordnar kursen
Mälardalens universitet (MDU) har som ambition att arbeta verksamhetsnära med högskolepedagogisk forskning och utveckling. Att bidra till att lärare och studenter utvecklar sina kompetenser och vara en facilitator i att skapa mötesplatser och främja utveckling av lärmiljöer i samverkan med andra.