"rootPage" is not defined.

INDUSTRI OCH TILLVERKNING

Latitude 64 får affären att flyga internationellt

Från ett litet hobbyprojekt i en källare i Bergsbyn – till ett företag som blivit en stor industri som gör affärer i USA och hela Europa. Latitude 64 har flugit fram till en position som världens näst största discgolftillverkare.
– Vi sätter en ära i att det ska vara kvalitet i allt vi gör. Det betalar sig, säger Tomas Ekström, delägare och design- och produktchef.

Tomas har förflutet som discgolfare på världsnivå med bland annat två VM-guld i karriären.
– Allting började egentligen med nyfikenhet. Jag har alltid varit intresserad av hur olika discar flugit när jag har kastat. Jag recenserade discar åt Svenska frisbeesportförbundet och fick en massa gratisdiscar. Sedan höll jag på mycket med grafik när det kom i datavärlden, och då var inte steget till 3D och CAD långt, berättar Tomas.

Världspatentet för kantens utformning på en disc gick ut 2003. Då var Tomas uppe på banan och agerade snabbt tillsammans med sina discgolfkompisar Svante Eriksson och Johan Åström.
– Varför inte testa att göra en egen disc? Vi presenterade idén för Innovation Västerbotten och fick 20 000 kronor i bidrag för att göra en enkel prototyp. Ärligt talat gick det inte alls bra. När vi fick fram den färdiga discen såg den ut som en fransk basker…

Miljonproduktion av discar

Men skam den som ger sig. David Berglund – också med discgolfförflutet men kanske framför allt med näringslivskunnande – flyttade hem från Stockholm och anslöt till gänget. 2005 bildade kvartetten företaget Latitude 64.

Utveckling har skapat framgångar. Omsättningen har de senaste fem åren ökat i en imponerande skala i miljoner kronor räknat: 9–18–32–51–56.
– Vår dröm var att vi fyra skulle kunna livnära oss på det som alltid varit vår hobby. Det gick så fort för oss att nå och passera det stadiet. Idag är vi 22 anställda. Vi nyrekryterar och siktar på att vara 25 till hösten. Jag minns hur stort det kändes när vi fick en order på 15 000 discar från USA. En sådan order har blivit vardagsmat.

Idag är Latitude 64 uppe i en årlig produktion av discar på miljonnivå. Discfabriken på Hedensbyn byggs för närvarande ut med ytterligare 1000 kvadratmeter, att lägga till de 2000 nuvarande.
– Vi börjar redan känna en oro för att växa ur lokalerna även efter tillbyggnaden. Här har Skellefteå Industrihus varit en väldigt tillmötesgående partner för oss. Jag är allergisk mot människor som ser problem istället för lösningar. När vi behövt växa har vi alltid bemötts på ett väldigt lösningsorienterat sätt. Det har underlättat vår tillväxt och att vi har kunnat fokusera på produktutveckling och affärsutveckling.

570 produkter totalt

Latitude 64 producerar även discar åt den finländska samarbetspartnern Westside Disc och amerikanska diton Dynamic Disc.
Totalt görs 570 produkter, i fyra olika sorters plaster, för spelare ända från nybörjare till världselit.
– Vi är stolta över att kunna erbjuda produkter för alla. Samtidigt har vi aldrig backat från att kvaliteten ska kännas i allt – discen ska se rätt ut, kännas rätt i handen och flyga rätt oberoende av nivån på den som kastar. Det gör att de som köper discar av oss återkommer, och att distributörerna vill fortsätta samarbeta med oss.

Den snabba snurren på disctillverkningen har inte lämnat mycket tid till eftertanke. Som Tomas uttrycker det:
– Vi har fullt upp hela tiden med att ta hand om den dagliga verksamheten. Det är egentligen bara en gång per år som jag brukar stanna till lite och reflektera – när jag sitter hos revisorn. Hur stort kan det här egentligen bli?

Distributionsvinningar genom samarbeten

Svante Eriksson har rollen som säljchef i Latitude 64.
– Jag har haft den enklaste positionen. Vi har aldrig lyckats producera lika mycket som kunderna efterfrågat.

Svante pekar på en viktig milstolpe i utvecklingen:
– Vi gjorde matematiken och vågade chansa på att det skulle löna sig med att gå från tillverkning hos Iplast till att köpa en egen formspruta. Iplast var också väldigt justa i övergången och jag upplever att vi allmänt har ett väldigt bra företagsklimat i Skellefteå. Sedan har vi växlat upp med två maskiner till, och två till och så vidare. När nästa leverans av två maskiner sker i höst är det i princip fullt i lokalerna igen…

Svante menar att en nyckel för att Latitude 64 har kunnat skala upp den internationella affären är att jobba nära varumärkena Westside Disc och Dynamic Disc.
– Vi kommer mycket närmare konsumenterna genom att ingå i den säljorganisationen. Det hade varit i princip omöjligt för oss att komma in på de stora marknaderna i USA och Finland om vi själva skulle ha distrubuerat hela vägen. Jeremy Rusco som äger Dymamic Disc är också stereotypen av den amerikanska drömmen – för honom är inget omöjligt i säljperspektivet. Samtidigt bidrar vi till dem med vårt starka produktperspektiv. Genom det drar vi varandra.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
20 december 2021