BESÖKSNÄRING

Besökarnas Skellefteå värt att

investera i

Besöksnäringen i Skellefteå är en växande miljardindustri. De senaste tio åren har inneburit en uppgång av gästnätter på hotell motsvarande 46 procent och nu byggs ett nytt premiumhotell för att bättre möta efterfrågan. Men det är bara början enligt Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, som ser enorm potential i platsen när resmönstren ändrar karaktär till mer värderingsstyrt och hållbart.

– Där har vi massor att erbjuda, men för att växla upp behövs nya typer av investeringar och att vi ser på platsen med nya ögon, säger Maria Broman.

Hon betraktar ett Skellefteå i kraftig tillväxt. Det finns en nyfödd framtidstro som bland annat manifesteras i bygget av ett nytt kulturhus och premiumhotell med tillräcklig kapacitet för att ta emot större konferenser och fler besökare.

– Det är viktiga infrastrukturella satsningar som kommer att gynna Skellefteå. Även Norrbotniabanan kommer att ha stor betydelse då det i dagsläget finns begränsade möjligheter att komma hit.

Lite blinda för möjligheterna

I allt det finns gott om öppningar för drivna entreprenörer, inte bara i centralorten utan i kommunen som helhet.

– Visst är ett nytt hotell fint och väldigt efterlängtat men vi behöver fler unika naturnära former av reseupplevelser. Idag saknar vi de där stora besöksmålen som Ice Hotel i Jukkasjärvi, men platsen har egentligen samma förutsättningar, säger Maria som även nämner Arctic Bath, ett kallbadhus som håller på att byggas utanför Harads, som exempel:

– Det är en fantastisk idé där man vågat satsa på design, kvalitet och hållbarhet. Det hade lika gärna kunna ligga utanför Skellefteå. Jag tror att många investeringar i Skellefteå kommer att göras av människor utifrån som ser den potentialen och de möjligheter vi kanske är lite blinda för.

Fler unika reseanledningar

Enligt Maria efterfrågas hållbarhet i allt högre utsträckning och resandet blir allt mer värderingsstyrt.

– Resandet blir en form av självförverkligande. Det är en global trend och vi måste bli ännu bättre på att identifiera vad vi har att erbjuda och i vissa fall även vidareutveckla befintliga erbjudanden. Inte minst ser jag både Vitberget i Skellefteå och Vitberget i Kalvträsk samt Bjuröklubb som högintressanta områden som kan locka fler besökare. Men vi behöver fler unika reseanledningar i hela kommunen, säger Maria och tillägger att det inte bara är stora investeringar i anläggningar som attraherar människor.

– Det kan till exempel lika gärna handla om olika typer av guidningar eller kurser. Allt fler reser för att lära och det kan vi ta vara på. Bara kopplat till längdskidåkning finns det stor potential. För att inte tala om vandring och cykling.

Investera för befolkningen

Liksom inom handel och restaurang.

– På inredningssidan ser det ganska bra ut i Skellefteå. Där har vi ett bra utbud med unika butiker och vi vet att det är en reseanledning för många. Det är helt enkelt inte lika lockande att shoppa i en stad med exakt samma kedjor som man redan har hemma. Vi har också fått ett bra utbud med högklassiga och spännande matställen, säger Maria som emellertid efterlyser en riktigt bra vegetarisk restaurang.

Hon understryker att det viktigaste är att investera i saker som gör livet bättre för de som bor på platsen.

– Visst kan det finnas high end-anläggningar men grunden är att det ska vara attraktivt för oss som bor här. Då är det attraktivt för andra också.

Höder

Sidinformation

Senast uppdaterad:
20 december 2021