"rootPage" is not defined.

DIGITALA NÄRINGAR

Skellefteå - platsen där digitala näringar frodas

På 80-talet investerade Skellefteå, som en av de absolut första kommunerna, i en superdator. En fingervisning som gett ringar på vattnet då Skellefteå idag är en plats där digitala och kreativa näringar frodas.
– Här finns alla förutsättningar för den digitala sektorn – bra stöd, korta beslutsvägar, aktuella utbildningar på Campus och fina coworking-platser, säger Lara Gavina, senior strategist på North Kingdom.

North Kingdom är en kreativ digital byrå som grundades i Skellefteå 2003. Företaget har firat stora internationella framgångar genom åren, 2016 och 2017 kammade företaget exempelvis hem prestigefyllda Red Dot Award i kategorin Communications design.

– Vi gör allt från webbsidor och digitala produkter och tjänster till filmer, appar och virtual reality-upplevelser, säger Lara.

Google, Disney, Netflix, Lego och Adidas är ett urval av North Kingdoms kunder. Företaget har även kontor i Stockholm, men att arbeta med globala jättar från kontoret i Skellefteå är inga konstigheter.

– Vi behöver inte vara på samma plats som kunden och under pandemin har alla våra möten varit digitala. Under normala omständigheter brukar vi ta hit kunder på workshops och erbjuda dem unika upplevelser som isracing och snöskoterturer och låta dem ta del av midnattssolen. Det är mycket uppskattat, säger Lara som även tycker att platsen påverkar företagskulturen på ett positivt sätt.

– Alla som jobbar här gillar friluftslivet och det skapar en bra kultur, säger Lara.

Campus viktigt

Precis som i många andra branscher så ser North Kingdom ibland en utmaning i att hitta rätt kompetens. Man sätter stort värde på det växande utbudet av utbildningar inom spel och IT som finns på Campus Skellefteå och med goda samarbeten ökar chansen att studenterna stannar kvar.

– De är viktiga för den digitala sektorn i Skellefteå, säger Lara.

Hon konstaterar att det hänt mycket i Skellefteå de senaste åren och att hon möter allt fler nationaliteter som flyttat hit.

– Jag minns min första tid i Skellefteå. När jag pratade engelska med kollegorna under ett restaurangbesök så kunde andra människor reagera och tycka att det var speciellt. Så är det inte längre och det känns bra att kunna relatera till andra människor som inte heller vuxit upp här, säger Lara som själv kommer från Italien.

Byggkranarna är idag en integrerad del i Skellefteås stadssiluett, ett tydligt tecken på platsens pågående expansion. Och Lara ser positivt på framtiden i Skellefteå.

– Det är en plats där det görs pilotprojekt med teknologiska experiment, exempelvis inom spatial computing, artificiell intelligens (AI) och innovativa digitala upplevelser, säger hon.

Vind i seglen för Nuiteq

På Campusområdet hittar vi Nuiteq, ett mjukvaruföretag som sedan 2007 skapar lösningar som underlättar för grupper, skolor och företag att samarbeta.

– Vi utvecklar verktyg där människor kan samarbeta online. De liknar tjänster som exempelvis Zoom och Skype, men har funktioner som gör att användarna kan jobba tillsammans med dokument och filer, säger grundaren och vd:n Harry van der Veen.

Företaget har på tre år gått från 20 till 43 medarbetare som förutom på huvudkontoret i Skellefteå finns i Indien, Brasilien, USA, Kanada, Dominikanska republiken, Puerto Rico och Tyskland.

– Våra olika kulturer och bakgrunder breddar vårt synsätt på saker och ting och det är en konkurrensfördel som jag sätter stort värde på, säger Harry som själv flyttade från Holland till Skellefteå för 14 år sedan.

Nuiteq säljer till kunder i över 70 länder där största exporten går till USA. Många kunder finns även i Storbritannien och Asien.

– Försäljningen har gått upp varje år förutom 2020 och nu vill vi ta nya steg, säger Harry som ser stora utvecklingsmöjligheter för försäljningen även på hemmaplan.

– Här finns många företag som jobbar i den digitala världen och många som kan använda vår produkt. Skellefteå är i framkant när det gäller teknologi och innovation så framtiden ser ljus ut.

Han är förväntansfull kring allt som händer i Skellefteå just nu.

– Sara kulturhus och Northvolts batterifabrik byggs liksom nya flerbostadshus och kontorsbyggnader. Det är även positivt med alla nya utbildningar som erbjuds här på Campus-området. Det har hänt otroligt mycket de senaste åren och den expansion som platsen genomgår är fantastiskt spännande, säger Harry.

Spelbranschen expanderar

Arctic Game Lab är ett kluster som arbetar med att stärka spelbranschen i norra Sverige. Satsningen startade i Skellefteå 2016 och idag är även Luleå, Piteå, Boden och Umeå med på tåget.

– De här fem kommunerna har insett att spelbranschen är viktig att satsa på och att vi tillsammans kan göra ett större intryck, säger Therese Mossberg, kommunikationschef på Arctic Game Lab.

Spelifiering, det vill säga att använda sig av spelelement inom verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande, är något som letar sig in i allt fler branscher. Exempelvis inom vården där Skellefteåföretaget Mindforce Game Lab utvecklar digitala spel som hjälper patienter med olika sjukdomar att följa sin ordinerade behandling och därmed förbättra sin hälsa.

– Spel har flera användningsområden och det finns stora möjligheter till korsbefruktning mellan spelbranschen och andra näringar, säger Therese.

2015 fanns det sex spelföretag i Norr- och Västerbotten, en siffra som ökat explosionsartat.

– Idag finns det drygt 70 i vår region, vilket inneburit hundratals nya arbetstillfällen. En fantastisk utveckling, säger Therese.

Arctic Game Lab arbetar med affärsutveckling och genom EU-projektet Innovation Game 2.0 vill man skapa en attraktiv och inkluderande spelindustri som bidrar till en mer diversifierad arbetsmarknad i regionen.

– Att har ett så här starkt projekt i ryggen är viktigt. Det är, tillsammans med mötesplatsen Nordsken och alla spelutbildningar på Campus Skellefteå, en otroligt viktig del i uppbyggnaden av vår spelregion, säger Therese.

Under 2020 startade fyra nya YH-utbildningar inom spel och under 2021 ytterligare tre. De kompletterar de spelutvecklingsutbildningar som Luleå Tekniska Universitet sedan tidigare erbjuder i Skellefteå. Den växande spelindustrin i Skellefteå har haft svårt att rekrytera och där gör utbildningarna stor skillnad. Både för redan befintliga lokala företag, men också för företag som funderar på att etablera sig i regionen.

– Massor av nya människor kommer hit för att utbilda sig inom spel och vår förhoppning är att de ska stanna kvar och plockas upp av spelbranschen i vår region. Närheten till nya talanger betyder oerhört mycket. Utbildningarna tas fram i nära samarbete med spelbranschen, vilket gör att företagen får de kompetenser som de behöver, säger Therese.

Ökad efterfrågan på XR

Tarvalley är en av de nyare stjärnorna på Skellefteås digitala himmel och grundades 2015. Bolaget förvandlar kommunikativa behov till virtuella, augmenterade och mixade verkligheter. XR står för Extended Reality, och är samlingsnamnet för Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) och Mixed Reality (MR).

– Idag gör vi nästan uteslutande XR-projekt. Vi tror på upplevelsebaserade produkter, som sätter större avtryck och är roligare för användaren än traditionella metoder, säger Niclas Lundmark, operations manager och creative director på Tarvalley, och fortsätter:

– Den globala XR-marknaden växer väldigt fort och de här tjänsterna kommer fortsätta efterfrågas i allt större grad. Behovet har ökat under Coronapandemin.

– När vi inte kan ses ökar behovet av att hitta alternativ som motsvarar verkligheten i så stor utsträckning som möjligt och här är XR en möjliggörare. Till exempel inom den ökade e-handeln, där konkurrensen är hög, vänder sig fler företag mot XR. Det kan vara AR-lösningar som gör att du kan prova olika skor eller plagg från hemmet via mobilen. Eller i industrier där man använder AR för att få hjälp vid underhåll på distans, säger Niclas.

Han konstaterar att XR kommer förändra vårt sätt att arbeta och lära oss samt hur vi konsumerar och upplever saker och ting.

– Om vi tittar på XR inom lärandet, så stannar upplevelsebaserad inlärning kvar betydligt längre i minnet jämfört med den traditionella passiva inlärningen. I VR kan du även träna på att hantera farliga eller komplicerade situationer som skulle vara svåra och kostsamma att genomföra i verkligheten, berättar Niclas och nämner gruv- och metallföretaget Boliden som ett exempel.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
20 december 2021