INDUSTRI OCH TILLVERKNING

Skellefteåföretagen levererar idrottsredskap till hela världen

På flera av världens största idrottstävlingar och i aktivitetsparker runt hela jorden används redskap som tillverkats i Skellefteå. Smarta val och lyckade satsningar har bidragit till att en stor andel av Nordic Sports, Latitude 64:s och Fugu Sports produkter går på export.

Nordic Sport är en av världens största tillverkare av friidrottsutrustning. Skellefteåföretagets produkter syns på alla stora mästerskap som OS, VM och EM.
– Vi finns med på ett hörn i alla. Arrangörerna måste köpa in redskapen som världseliten använder och våra spjut är världsledande och används av alla toppidrottare i kastgrenen, säger Nordic Sports vd Emma Lundkvist.

Nordic Sport grundades i Arvidsjaur 1972 och tillverkade då skidor och skidstavar. Men när glasfiberskidan gjorde entré på världsmarknaden några år senare konstaterade dåvarande ägaren att det krävdes mer än att bara tillverka skidor för att få verksamheten att gå runt. I samband med det la stålföretaget Sandvik ner sin sportdivision, som bland annat tillverkade spjut och hoppribbor i stål, och Nordic Sport tog då över den verksamheten.
– Utifrån det har bolaget byggt upp ett sortiment och idag levererar vi allt som finns på en friidrottsarena. Friidrottsdelen utgör 80 procent av vår verksamhet, sedan har vi en mindre del mot fotboll och ishockey som främst riktar sig till den nordiska marknaden, säger Emma.

1975 flyttades kontorsdelen till Skellefteå. Idag finns huvudkontoret med sälj-, inköps- och ekonomiavdelning på Anderstorp i Skellefteå. Produktionsdelen är kvar i Arvidsjaur.

Rekordår i sikte

Cirka 70 procent av Nordic Sports produkter går på export. Emma konstaterar att de största mästerskapen, som OS, VM och EM, inte är de mest lönsamma att sälja till.
– De betalar väldigt dåligt, ibland inte alls. De lite mindre mästerskapen är de riktigt gynnsamma. Vi har just skeppat iväg friidrottsutrustning till Pan American Games, som är hur stort som helst på den kontinenten, och vi har även levererat utrustning till Indian Ocean Island Games på Mauritius. Det är bättre affärer än exempelvis ett OS, säger Emma och fortsätter:
– Sedan har vi distributörer över hela världen som handlar löpande. Stockholm stad är vår största svenska kund.

Nordic Sport har idag 17 anställda. Företagets omsättning har legat mellan 30 och 40 miljoner de senaste åren, men senast lyfte den ännu högre.
– Omsättningen 2019 landade på 44,5 Mkr och blev således ett rekordår. En av de bästa genom alla tider faktiskt.

Vad beror det på?
– Vi har träffat fler kunder under det senaste året och det verkar ha gett resultat.
Som en aktör på den globala marknaden finns det både för- och nackdelar med att driva verksamheten i Skellefteå.
– Nackdelen är transporterna. Men vi räknar med att tjäna in det på lokal- och personalkostnader, som hade varit högre om vi verkade i en storstadsregion, säger Emma.

Eftertraktade diskar

2005 grundades Latitude 64 av Bergsbykvartetten och discgolfentusiasterna Svante Eriksson, David Berglund, Tomas Ekström och Johan Åström.
– Vi hade tränat och tävlat under flera år och på discgolfbanan i Bergsbyn pratade vi ihop oss om att vi ville prova på att tillverka egna diskar, berättar Svante.
I samarbete med Skellefteåföretaget Industriplast tog de fram en testform och började tillverka diskar.
– Vi samarbetade med dem ett par år innan vi beslutade oss för att stå på egna ben och köpa en egen formspruta, säger Svante.

Satsningen blev en succé och under flera år ökade omsättningen med mellan 50 och 100 procent.
– Vi började verksamheten i en källarlokal i Bergsbyn men har sedan dess flyttat flera gånger till större lokaler. 2017 hade vi en omsättning på drygt 71 miljoner kronor och idag håller vi till på Hedensbyn i en lokal på ett par tusen kvadratmeter, säger Svante och fortsätter:
– En stor anledning till framgången är att vi var en av de första aktörerna som började tillverka diskar efter att amerikanska konkurrenten Innovas patent på den moderna disken gick ut 2005. Marknaden var nyfiken på vad vi som icke-amerikansk tillverkare kunde hitta på och vi jobbar fortsatt med att vara i framkant när det gäller material och flygegenskaper.

90 procent på export

Omkring 90 procent av Latitude 64:s produktion går på export och en klar majoritet skeppas till USA där de flesta spelarna finns.
– Våra produkter säljs genom en uppsjö av nisch- och sportutrustningsbutiker online och även i utvalda fysiska butiker. Ju större sporten blir desto fler större butiker blir intresserade av att ha diskar i sitt sortiment, säger Svante.

Vilka är det som använder era diskar?
– Allt från nybörjare till proffs. Vi sponsrar spelare över hela världen, varav flera i världseliten. Till exempel har två av våra sponsrade spelare vunnit VM på herrsidan. Men det är huggsexa om de bästa spelarna numera. Förr i tiden var spelarna märkestrogna, idag har tillverkarna olika team år för år.

Flera samarbeten

Nya konkurrenter har dykt upp och marknaden har därför hårdnat. Svante och kollegorna har dock fått flera bevis på att branschen uppskattar Latitude 64:s produkter.

Skellefteåföretaget samarbetar sedan länge med finska Westside discs och amerikanska Dynamic discs, och nu är de även partner till en annan tidigare konkurrent.
– Finsk-amerikanska Discmania hade tidigare samarbetat med Innova men kontaktade oss och undrade om vi var intresserade av att ta fram deras bästa och dyraste serie diskar. Det blev succé direkt för den serien och samarbetet har utökats eftersom, säger Svante.
Han tycker att Skellefteå är en bra stad att verka i.
– Vi har ett bra samarbete med kommunens fastighetsbolag som vi hyr lokalerna av. Vi bor i en stad där fraktbolagen har korta beslutsled och vi får den service vi behöver, säger Svante.

Jobbar med sin hobby

2003 bestämde sig Kenneth Marklund och Håkan Eklund för att göra affär av sin stora passion – klättringen. Idag finns Skellefteåföretaget Fugu Sports klättergrepp över hela världen.

Ursprungsidén var att skapa träningsverktyg för klättrare och första produkten liknade en blåsfisk, ”fugu” på japanska, vilket gav upphov till företagsnamnet. Kenneth och Håkan övergick dock snabbt till att istället tillverka klättergrepp och riktade tidigt in sig på grepp för lek- och aktivitetsparker.
– Vi åkte runt till skolor och förskolor och fick sälja en del samtidigt som vi fick referensbilder och kunde få spridning den vägen, säger Kenneth.

Med hjälp av Region Västerbotten fick Fugu Sports kontakt med norska lekplatstillverkaren Norsk lek og park, som blev en av de första kunderna.
– De köper av oss än idag. Det är häftigt att de har varit med från början, säger Kenneth.

Ökad efterfrågan

Kenneth och Håkan fanns med när KFUM Skellefteå startade klättringsverksamheten 1989 och duon klättrar än i dag över 200 dagar om året. Viljan och ambitionen att nå högre har de inte bara på klätterväggen utan även i arbetslivet. 2005 knöt de till sig Hags Aneby, som levererar lekparker över hela världen.
– Vi hade dem som kund i tio år tills de valde att flytta hela sin verksamhet till Polen, berättar Kenneth.

Idag säljer Skellefteåföretaget sina klättergrepp på webben, exempelvis via Addnatures sajt, och i kataloger som riktar sig skolor och förskolor. Fugu Sports levererar även grepp till finska Lappset som tillverkar lekparker och lekparksutrustning som säljs globalt.
– Våra produkter går att hitta runt hela världen. De har exempelvis en återförsäljare i Australien. Det är jättekul, säger Kenneth.

Satsningen på boulder rocks, så kallade klättersvampar, har också varit lyckosam. Fugu Sports designar dem utifrån kundernas önskemål, med exempelvis överhäng och sprickor, och sätter dit ett ytlager för att ge dem en ”stenlook”.
– Efterfrågan på den produkten har skjutit i taket, från att vi gjorde något enstaka projekt per år till att varje projekt nu går in i nästa, säger Kenneth.

De senaste tre åren har efterfrågan på Fugu Sports produkter ökat dramatiskt.
– Det var i samband med att Ninja Warriors började visas i svensk tv. Sedan dess har inte enbart de hängivna klättrarna klättrat, utan även vanligt folk tar sig upp för väggar istället för att gå på gymmet. Hela branschen har sett en uppgång de senaste åren och nu pekar det bara uppåt, säger Kenneth.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
20 december 2021