"rootPage" is not defined.

Lösenord, behörigheter och KommunID-kort

I både surfplattan och de flesta andra system loggar du in med din e-postadress och ditt starka lösenord. I vissa program kan du välja att logga in med BankID istället.

När du börjar ditt uppdrag registreras du i kommunens personaladministrativa system och får du ett så kallat starkt lösenord och en mejladress enligt: förnamn.efternamn@skelleftea.se

Ditt starka lösenord består av 6-7 tecken. Det starka lösenordet använder du till att identifiera dig när du till exempel ska logga in i Outlook för att använda e-post och kalender.

Om du både är förtroendevald och kommunanställd använder du samma e-postadress och starka lösenord i båda rollerna.

Ibland behövs extra verifiering

Om du vill logga in i system via privat dator, mobil eller surfplatta krävs ofta en extra verifiering. Den går till så att du loggar in som vanligt därefter skickar systemet en kod via sms till den mobil som finns kopplad till ditt konto. Skriv in koden i rutan som har kommit upp på webbsidan. Klar.

Kontakta Internservice om du har glömt eller vill ha hjälp att ändra ditt lösenord.

KommunID-kort

Kontakta Internservice via internservice@skelleftea.se eller via telefonnummer 0910-73 74 75 om du har frågor om ditt KommunID-kort.

Logga in på insidan från en privat enhet

För att förenkla inloggningen till nästa gång du ska logga in så rekommenderar vi att du använder webbläsaren Edge och ser till att logga in med din e-postadress som du har i arbetet.

Steg 1

Gå till https://insidan.skelleftea.se Länk till annan webbplats.. Ange din kommunala e-postadress och klicka på Nästa.

Steg 2

Ange ditt starka lösenord. Samma lösenord som används när du loggar in på en dator med lösenord.

Om du inte kan ditt starka lösenord kontaktar du Helpdesk,

Har du redan ställt in Multifaktorautentisering (MFA)/tvåfaktorsautentisering kan du logga in direkt med hjälp av din valda metod.

Steg 3

OM du däremot får meddelandet ”Mer information krävs” behöver du ställa in så kallad Multifaktor-/tvåfaktorsautentisering (för att kunna nå Insidan från en privat enhet).

MFA är en åtkomstkontroll där användare endast beviljas åtkomst efter att ha presenterat flera separata bevis för inloggning tex användarnamn/lösenord och en kod från ett SMS.

Detta är samma sak som tvåfaktorsinloggning, dvs inloggning i två steg.

Så här gör du för att första gången registrera multifaktorsautentisering

Steg 1. Installera Intune – Företagsportal (Intune – Corporate portal) OM du blir ombedd att göra det. Du hämtar Intune företagsportal från Appstore eller Google Play.

Steg 2: Följ guiden för att registrera multifaktorautentisering/tvåfaktorautentisering och säkerhetskontrollen för ditt konto.

Fyll i telefonnummer. Du kan nu välja två alternativ;

  • SMS (du får då en verifieringskod via SMS när du loggar in); eller
  • Ring mig (du blir uppringd, och följer en förinspelad guide hur du verifierar din inloggning)

En av dina första uppgifter när du börjar ditt uppdrag är att byta ut lösenordet du fått till ett nytt och bättre som du kommer ihåg.

Lösenordet ska uppfylla följande krav:

  • Minst åtta tecken
  • Minst en stor och minst en liten bokstav
  • Minst ett specialtecken

Lösenordet får inte innehålla bokstäverna åäö, ditt namn eller ditt användarnamn.

Tips! Det är lättare att skapa ett starkt lösenord om du gör en mening. Till exempel: 4Elefantergickgenomskogen!