Resecentrum
Norrbotniabanan är en viktig satsning för Skellefteå kommun och regionen i stort. Tillsammans med tre nya resecentrum i kommunen kommer järnvägen innebära helt nya möjligheter för resor och transporter.
En nyckel i Skellefteås fortsatta utveckling är att kunna erbjuda smidiga och
effektiva transporter. Med tre nya resecentrum - i Bureå, Skellefteå och Byske - skapar vi tillgängliga, trygga och effektiva miljöer för resenärer året om. Samtidigt bidrar satsningen till ett mer hållbart Skellefteå, där fler uppmuntras att välja kollektivtrafik framför bil. Det minskar utsläppen och avlastar vägnätet – samtidigt som det stärker kommunens attraktivitet för både invånare och företag.
Moderna resecentrum är en investering i framtidens Skellefteå!
På Trafikverkets webbplats hittar du aktuella handlingar kring järnvägsplanerna samt en karta som visar Norrbotniabanans dragning (linjen mellan Umeå och Skellefteå, och korridoren mellan Skellefteå och Luleå.)