REPORTAGE

Sommaren är här - festen är här

Summertime Music & Life har blivit en av norra Skandinaviens största festivaler och slår nya besöksrekord varje år. I 30 år har projektledaren Gunnar Karlsson placerat världsartister framför festlystna Skellefteåbor för att skapa festivalupplevelser och minnen för livet. S/Å följer med backstage i förberedelserna för sommarens stora kulturevenemang på Norrvalla i Skellefteå.

Norrvalla kokar när 8 500 personer vrålar med till den maskerade Gällivareduon Hoojas dunderhit Banan melon kiwi & citron. Det är midnatt och mörkret har slutligen börjat lägga sig över fredagens upplaga av Summertime Music & Life 2024, men energinivån har aldrig varit högre. När Hooja slog igenom 2022 sköljde en våg av epadunk över Sverige, med förgrundsfigurer som Fröken Snusk, Rasmus Gozzi och Bolaget. Musikgenren kan beskrivas som ett oheligt kärleksbarn till Basshunter och Eddie Meduza, och kännetecknas av blytung bas, sexuellt explicita texter och allsångsframkallande refränger.

Men där många av epadunkens artister i första hand går hem hos en mycket ung målgrupp har norrlandsromantiske Hooja fått ett brett genomslag även hos en äldre publik.

– Vi var den första festivalen i Sverige att boka Hooja, det var våren 2022 och de var inte alls särskilt stora. Innan sommaren exploderade de bara. Det är ju det man drömmer om som artistbokare, att hitta den där artisten som just är på väg att slå igenom, säger Gunnar Karlsson, projektledare för Summertime Music & Life.

När Hooja så är tillbaka på Summertimes scen sommaren 2024 utgör de en riktig monsterbokning – och prislappen har vuxit i takt med populariteten. Det beskrivs ofta som en av de stora utmaningarna för festivalarrangörer: att ha den fingertoppskänsla, tur och tajming som krävs för att landa bokningar som lockar storpublik utan att spräcka budget eller driva upp biljettpriser.

– Det är en svår balansgång, och alltid väldigt jobbigt att tappa en bokning man jobbat på under månader. Som när Victor Leksell erbjöds två kvällar på Gröna Lund som krockade med vår festival. Vi tappade Hov1, och Veronica Maggio har blivit allt för dyr. När man är nära att landa en bra bokning och faller på målsnöret vill är det riktigt tungt. Men det är en del av jobbet, säger Gunnar.

Våren 1995 står Skellefteåbandet The Wannadies inför sitt internationella genombrott. Indiebandet kommer snart att signas av brittiska skivbolaget Indolent Records och ta över Storbritannien, men för tillfället ser trummisen Gunnar Karlsson sig om efter något att livnära sig på mellan inspelningar och turnéliv. Skellefteå firar 150 år, och kommunen vill fira med en riktig stadsfest.

– Jag tog kontakt med föreningen Urkraft, som hade tagit på sig projektet. Det var ju galet egentligen, vi var ett gäng ungdomar som fick mer eller mindre fria händer att skapa en festival, minns Gunnar.

Dj Hunk och De Vet Du på väg från scenen - efter en maxad spelning framför tusentals dansande Skellefteåbor.

Dj Hunk och De Vet Du på väg från scenen - efter en maxad spelning framför tusentals dansande Skellefteåbor.

Galet eller inte, festivalen blir en succé och ett stående inslag för Norrlands livemusiktörstande publik. Genom åren har artister som Robyn, Ramones, Kent, Håkan Hellström, The Cardigans, Lars Winnerbäck, Veronica Maggio, Iggy Pop och många fler stått på scenen.

1998 utses festivalen till Sveriges bästa stadsfest av Aftonbladet, och 2001 lockade man uppemot 100 000 besökare. Skellefteå. Gunnar Karlsson, har med andra ord en 30-årig historia av framgångsrika musikfestivaler att luta sig mot när 2025 års upplaga av Summertime Music & Arts planeras.

– Vi har ju ökat publiksiffrorna på varje år, men man kan aldrig sitta still i båten. Det gäller att alltid utveckla och överraska, men inte förändra för mycket. Vi har fått erbjudanden från väldigt stora artister, men vi kan inte ta den risken. Det handlar om att hitta rätt nivå och helhetsupplevelse till rätt pris. Det ska vara en festival som alla har råd att uppleva.

För att bygga en helhetsupplevelse satsar festivalen mycket på dagsevenemang. 2022 lockade dagsaktiviteter, i samarbete med Skellefteås föreningsliv, 8 000 besökare. 2023 adderades kulturaktiviteter med teater, konstnärsföreningen, graffitti och mycken annat, och 2024 slogs besöksrekord med totalt 85 000 besökare fördelat över dags- och kvällspasset.

– Det är en extremt tajt organisation. Mina kollegor på Artistkontoret, Peter Wiklund och Anders Thylin, jobbar båda ungefär 20 procent med Summertime och 80 procent med annat. För mig är fördelningen omvänd. Under själva festivalen är vi ett organisationsteam på 10–12 personer, men räknar man alla inblandade så är det nog uppemot 1 000 personer som arbetar. Sen har vi fantastiska människor omkring oss som rycker in och hjälper till där det behövs.

I skrivande stund har Summertime Music & Life nyligen släppt headlinern Axwell för 2025 års festival. EDM-giganten har stått på några av världens största scener, både som soloartist och med supergruppen Swedish House Mafia. Dessutom är Skellefteåfavoriten Miss Li, norska Ballinciaga, albumaktuelle Y4ska, grammisvinnaren Maria Jane Smith och hyllade Hanna Ferm med i årets lineup.

– Det finns förstås mycket vi inte kan påverka: väder, oroligheter i omvärlden, det ekonomiska läget – men vi har haft några fantastiska år och vi lär oss mer för varje gång. Summertime är en unik upplevelse med musik, kultur, idrott och mat, och det känns extremt bra inför sommaren festival.

Text och foto: Jonas Pekkari