Barbro Hedström
Ända sedan 1970-talet då Barbro Hedström göt en gammal skurtrasa i brons har engagemang och energi varit kännetecknande för hennes konst. Hedströms skulptur ”Livsvatten” på Moröbacke Torg har väckt folk till protest och ”Requiem” föddes ur hennes förtvivlan. Polerna manligt - kvinnligt, aggressivt - passivt har också intresserat henne och skänkt spänning till hennes formspråk.
Barbro Hedström medverkade i en sommarutställning på Nordanå 1989 med verket som hon först kallade Requiem till Halabja. Hon bar länge idén till konstverket i sin ficka i form av ett tidningsurklipp från 1988 som berättade om Saddam Husseins bombning av den kurdiska byn Halabja. När Barbro Hedström inför utställningen fann ett f.d. lock till en silotank under snön på skrothögen hos ARV Andersson började hon teckna, och som i trans kom fyra former till, vilka skulle bli Requiem. Skulpturen, född ur en fruktansvärd känsla av sorg och ilska, ett behov att få göra något kom bilden av uppskjutningsrampen, duschen ner över jordgloben, som detta rostfria stål-tank-lock fick tjänstgöra som. De rostfria vajrarna symboliserar förstås duschen av gift som överrumplade människorna mitt i deras vardag, utan förvarning. Barbro Hedströms verk har i folkmun kallats harpan och hon har själv sagt som en kommentar om det: Hur förunderlig är inte människan - i Skellefteå förvandlades min sorgeprotest till en glädjeharpa! – Låt harpan spela!”
Barbro Hedström är född 1943 i Stockholm där hon också är verksam. Studier/utbildning: Camden, Camberwell och Chelsea School of Art, London (1971-74), Konstfack HSK, skulptur, (1974-78) samt påbyggnadsutbildningar på Glashyttan och vid Konsthögskolan i Prag. Offentliga gestaltningar förutom gruppskulpturen ”Livsvatten”, i granit, 1989, på Moröbacke Torg, Skellefteå så har hon gjort ett antal uppdrag i Sverige exempelvis i Falun, Åkersberga, Sunne och Botkyrka.
Verk: Requiem
År: 1989
Teknik: Stål
Var: Nordanå
Projektledare: Karin Lundemark

Fotograf: Krister Hägglund