Hannes Wagnstedt
Motiven av arbetande människor i skog och älvar, var för Wagnstedt en slags dokumentation av en tid som i och med utbyggandet av industrialismen i Norrland var på väg att försvinna. Under sin levnad återkom han ständigt till den norrländska naturen och den arbetande människan, exempelvis med motiv hämtade från flottningsarbete, tjärdalar, renskötsel och hjortronplockare. Under sina sista levnadsår dokumenterade han den sista flottningen av timmer vid Piteälven, ett arbete som han ville bevara till eftervärlden. I skildringarna av älv-och flottarmotiv finns en underton av protest mot att flera av de dramatiska forsarna försvann. Kvistforsen i Skellefteälven var ett vanligt motiv hos Wagnstedt, en fors som under hans levnad försvann. I sitt konstnärskap följde Wagnstedt flottningsarbetarna från älv till älv i takt med flottledsnedläggningarna.
Motiven av arbetande människor i skog och älvar, var för Wagnstedt en slags dokumentation av en tid som i och med utbyggandet av industrialismen i Norrland var på väg att försvinna. Under sin levnad återkom han ständigt till den norrländska naturen och den arbetande människan, exempelvis med motiv hämtade från flottningsarbete, tjärdalar, renskötsel och hjortronplockare. Under sina sista levnadsår dokumenterade han den sista flottningen av timmer vid Piteälven, ett arbete som han ville bevara till eftervärlden. I skildringarna av älv-och flottarmotiv finns en underton av protest mot att flera av de dramatiska forsarna försvann. Kvistforsen i Skellefteälven var ett vanligt motiv hos Wagnstedt, en fors som under hans levnad försvann. I sitt konstnärskap följde Wagnstedt flottningsarbetarna från älv till älv i takt med flottledsnedläggningarna.
Konstnären Hannes Wagnstedt föddes i Malå 1906 och utbildade sig i början av 20-talet vid N.K.I. för Otte Sköld. I slutet av 30-talet reste Wagnstedt till Paris i avsikt att studera måleri, en stad han skulle återkomma till under 50-talet. Efter andra världskriget, vid freden då gränserna öppnades, företog många svenska konstnärer bildningsresor ut i Europa och världen. Hannes Wagnstedt ingick i denna skara, under 50-talet reste han bland annat till Nordafrika, Nordamerika, Canada och Europa. I Skellefteå är Hannes Wagnstedt mest känd för Avenymosaiken ”Guldstaden”, som numera är uppdelad och placerad på Skellefteå Flygplats respektive Rönnskärsmuseet. Andra offentliga utsmyckningar i urval är väggmosaiken ”Thalatta” i Byske badhus, hans målning ”Folket kring älven” i Skelleftehamn, Folkets Hus och hans fasadutsmyckning ”I Västerbottens skog” i järnsmide, på Sörböleskolan.
Verk: ”Från forntid, för nutid, för framtid”
År: 1956
Teknik: Glasfönster, blästrat. Diameter 1,10 m
Var: Gamla Brunnsteatern /Västerbottensteatern, Skellefteå kommun

Fotograf: Krister Hägglund