Arbetet med det nya hamnområdet fortsätter enligt plan

Bilden visar ett flygfoto över det nya hamnområdet. Den första raden pålar syns i bild, samt landytorna, byggarbetare och byggfordon.

Bild över det som kommer att bli det nya hamnområdet. Foto: Peab.

En viktig drivfaktor till att Port of Skellefteå utvecklas är att fartygen blivit allt större. Detta ställer nya krav på hamnarna då de behöver kunna erbjuda djupare farleder, längre och bredare kajer och större landytor för att kunna hantera gods. Detta är precis den omvandling som pågår i hamnen just nu.

– Det känns otroligt spännande att se hur projektet utvecklas och tar form. Med den nya hamnen öppnas möjligheter för att hantera mycket större volymer av gods och att skapa mer effektiva logistiklösningar, säger Emma Sundelin, hamnchef vid Port of Skellefteå.

Det här händer i projektet

Utanför landytorna där det nya hamnområdet tar form har de första pålarna borrats ned i vattnet. Pålarna kommer att utgöra grunden för den 275 meter långa påldäckskaj som byggs och är en del av hamnens pågående projekt. Påldäckskajen på norra sidan blir den största av hamnens kajer och kommer tillsammans med de befintliga att göra det möjligt att specialisera kajerna för de olika varuslagens behov.

För att skydda pålarna mot skador som kan uppstå av havsisens rörelser monteras nu isskydd utanpå varje påle. Runt samtliga pålar schaktar en grävmaskin för att ge plats till isskydden. Schaktningen sker med försiktighet för att minimera grumling av vattnet. Samtidigt som schakttning pågår tas drönarfoton som visar nivån av grumling.

– Fotona blir till ett av många beslutsunderlag för hur vi ska genomföra arbetet med minsta möjliga påverkan på havsvikens ekosystem. Vi vill inte att näringsämnen och miljögifter sprids och därmed påverkar växt- och djurliv, säger Thomas Wallentin, projektchef på Peab.

Parallellt med arbetet med isskydden har hamnens energieffektiva belysning monterats. De högre belysningsmasterna, som är 40 meter höga jämfört med de traditionella 24 meter, gör det möjligt att minska antalet master i hamnen. Detta skapar mer flexibla ytor för godshantering. Tack vare de höga masternas placering kommer ljuset rakt uppifrån, vilket minimerar skuggor från höga containerstaplar.

Hamnområdet är beräknat att vara färdigställt under slutet av 2027 och kommer vara cirka 60 000 kvadratmeter stort.

Fakta

Peab Grundläggning har borrat ner pålarna och ungefär en fjärdedel av dem är tillverkade av SSAB Zero, som innehåller material baserat på återvunnet stålskrot.

Iskyddden är 3,8 meter långa rör som består av rostfritt stål. Efter montering förstärks de med betong mellan påle och isskydd för att ge mycket lång hållbarhet.

Projektet omfattar att bygga en ny kaj, att muddra farleden och kajområdet, att färdigställa landytor samt att möjliggöra en fossilfri och hållbar hamnverksamhet.